Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kortavgifterna ett gissel för kunderna

Annons

"Och så tar vi fem kronor om du handlar för under hundra kronor." Känns repliken igen?

Att kunder kan tvingas att betala de där extrakronorna beror på två saker: vilket kort kunden har och vilken bank butiken är kopplad till.

Har man Visakort ska man inte behöva betala något alls. Detta sedan Visa för två år sedan beslutade att inga extraavgifter får tas ut av kunder som handlar med deras kort.

Om man däremot har Mastercard kan man bli tvungen att betala extra.

Men inte om butiken är kopplad till SEB. Då är alla avgifter förbjudna, oavsett vilket kort kunden betalar med.

- Det är ganska krångliga regler kring det där som inte främjar införandet ett system där fler och fler betalar med kort, säger Matts Dahlberg, kassör i Borlänge köpmannaförening.

Att det kan vara krångligt att som kund hålla koll på vilka avtal som gäller i vilken butik och med vilket kort konstaterar även Sveriges konsumentråd.

- Det är ju en ren djungel! Det är inte acceptabelt att det är så här för konsumenterna. Tydligare regler måste fram, även om vi från vår sida helst ser att extraavgifterna slopas helt, säger Louise Ekström som är kommunikationsansvarig på Svenska konsumentrådet.

Louise Ekström tycker inte att det är i sin ordning att kostnaderna för butikernas och bankernas betalsystem vältras över på konsumenterna.

- Vi har drivit den här frågan och kraftigt påpekat för handeln det orimliga i att konsumenterna ska betala en extra avgift för att få använda sina egna pengar.

Konsumentrådet uppmanar kunder med kort att använda sig av sin konsumentmakt om de tvingas betala extra vid kortköp.

- Ifrågasätt handlarens rätt att ta extraavgiften eller gå och handla någon annanstans om det är möjligt. Småbutiker är ofta rädda om sina kunder, säger Louise Ekström.

DANIEL SWEDIN

Mer läsning

Annons