Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Körkortet behöver uppdateras

/
  • Uppmaning.

Annons

Det är inga nya tankar som Gösta Jansson nu för fram. Han har funderat på dem i många år och han vet att han sticker ut hakan rejält.

- Men jag kan inte sitta tyst och vänta längre. Det måste hända någonting - innan det är alldeles försent, säger före detta officeren, bilhandlaren, bilskoleläraren mm.

- Det spelar ingen roll hur många miljarder Vägverket lägger ner på mitträcken eller hur säkra bilarna görs. Det blir ingen nollvision om man inte ser till att förarna vet hur man beter sig i trafiken.

Enligt lagen är varje bilförare i Sverige skyldig att lära sig alla nya trafikregler och trafikmärken som införs varje år.

- Hur många gör det egentligen? Jag gör det, men jag är nog ganska ensam. Lägg mer pengar på vidareutbildning än mitträcken!- Varför inte låta polisen ha ett formulär med tio trafikfrågor som föraren får svara på i samband med exempelvis nykterhetskontroll, föreslår Gösta Jansson.

Om föraren inte klarar av frågorna tycker Gösta att man ska åläggas att uppsöka trafikskola eller på annat sätt skaffa sig kunskapen och göra ett nytt test.

- Visst, det blir mer administration. Men kunskap är a och o. Tänk på alla som tog körkort för 50-60 år sedan och kör max 500 mil per år.

- Man talar om att ungdomar är farliga i trafiken, men den här gruppen är minst lika stor trafikfara, om inte större.

Gösta Jansson vill dessutom skärpa läkarkontrollen i samband med att man förnyar körkortet på äldre dagar.

- När jag var där frågade läkaren om jag kunde läsa de två nedersta raderna på en skylt - det kunde jag. Sen fnasade han med håret bakom örat och undrade om jag hörde - det gjorde jag. Sedan var det klart! Jag trodde han skämtade.

- Jag ville veta om mitt hjärta är okej, men det ingick inte i undersökningen. Självklart måste det tas ett arbets-EKG i samband med rutinundersökning för körkort.

Gösta Jansson refererar till det militära samt vid internationella folkracelopp.

- I båda fall får man inte köra om man inte har papper på att fysiken är okej. Och i folkrace kör man ändå på en inhägnad bana och åt samma håll allihop!

Till sist tar Gösta upp exemplet med motorcykelkörkort kontra bilkörkort.

- Det finns tre klasser för mc-kort - lätt, mellan och tung. Bil däremot räcker det med ett b-körkort för att få köra terrängfordon, stadsjeep, minibuss och husbil. Dessutom får man koppla på släp och husvagn utan extra behörighet. Är det inte konstigt?

  • Fakta Gösta Jansson:

Ålder: 71 år

Yrke: Pensionär och fd köpman, officer, egen företagare, trafikskolelärare mm mm

Bor: I Insjön

Familj: Ja

Intressen: Motorsport

Mer läsning

Annons