Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpmännen vill veta

Annons

Mycket pengar står på spel och därför satsar också köpmännen stort, 400 000 kronor på arrangemang under sommaren och hösten som ska få människor att stanna i Rättvik och handla.

Enbart Ljuspunkten, höstfestivalen med bland andra Charlotte Nilsson och Marit Bergman beräknas kosta 300 000 vilket är mycket för en köpmannaför-ening med 60 medlemmar, men det finns mycket att vinna på att kunderna trivs i Rättvik.

- Det vi har tappat framför allt till Falun och Borlänge tar mycket lång tid att ta tillbaka. Jag tror inte heller problemet är specifikt för just Rättvik. Flera andra kommuner upplever nog samma fenomen men vi försöker ta reda på vad vi ska göra för att bli bättre och vara lyhörda för vad människor vill ha, säger Lars Erik Hermansson, ordförande för Rättviks köpmannaförening. Han tror inte det beror på pris- sättningen, att priserna skulle vara för höga snarare utbudet som kunde vara bättre.

- Vi tar med jämna mellanrum upp diskussioner med de stora kedjorna, bland annat Hennes & Mauritz som vi vill ska etablera sig här men vi får till svar att kundunderlaget är för litet.

- Konkurrens gynnar alla. Samarbetet mellan köpmännen, kommunen och Närvik är mycket bra. Vår styrka är bra, personlig service, bra varor men hade vi inte sommarmånaderna skulle få butiker överleva.

- Befolkningen tredubblas under sommaren medan Rättvikarna gärna gör en utflykt under helgen till Falun eller Borlänge för att handla. Om vi visste varför vi varje år tappar 100 miljoner i förlorad köpkraft skulle vi givetvis åtgärda det omedelbart. Ljuspunktprogrammen under hösten är ett försök att göra köpstaden Rättvik mer attraktiv, säger Lars Erik Hermansson.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons