Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpmän fick höra visdomsord

Annons

Det finns många faktorer som avgör en bygds butikskommers. Sortimentet, servicen och hur lång tid en kund måste köa är nyckelpunkter.

- Sortimentet är viktigt. Det ligger en stor fara i om det fattas grejor, konstaterade Nils-Erik Johansson.

Det gäller inte bara en enskild butik utan framförallt en ort som helhet. Mötesdeltagarna ventilerade sin bygd och det kunde konstateras att den som vill köpa herrkläder inte har mycket att hämta i Malung just nu. Dessutom är hotellsituationen inte den bästa.

Sådana omständigheter kan behöva rättas till för att ytterligare öka den totala kommersen.

Men det finns också plusfaktorer i bygden.

- Nu har ni ju fått rondell och allting så det är lätt att svänga in hit, konstaterade Nils-Erik Johansson med en glimt i ögat.

Nå, Malung har mer att komma med än så.

- Varumärket är viktigt och Malung är ett starkt märke som ort, konstaterade Nils-Erik Johansson.

Det finns en bunt värdefulla företeelser som profilerar bygden. Dansveckan, Skinnarspelet och skidåkningen är några axplock.

- Det finns mängder med grejer som ni är unikt duktiga på. Tar ni tillvara på det ordentligt? undrade Nils-Erik Johansson.

Viktigt är att skippa den interna revirstriden. Det gäller att inse att köpmännen i en bygd i första hand är kollegor och inte konkurrenter. Om en butikskund frågar efter en sak som inte finns just där så ska vederbörande skickas vidare till en kollega på orten som har den aktuella varan.

- Hjälp varandra så mycket det går, rådde Nils-Erik Johansson köpmännen.

Att bygga upp en god anda i en butik är också kundfrämjande. Bra stämning är något kunden medvetet eller omedvetet läser av och kan bli avgörande - framförallt för en premiärkund - om det blir något mer besök.

- Den första kundkontakten är mycket viktig, konstate- rade Nils-Erik Johansson.

Det gäller vidare att fråga sig vilka det är som inte handlar i Malung och varför. Det kan helt enkelt vara så att många har en alltför negativ bild av vad som finns och inte finns och att det behövs bättre marknadsföring.

- Det tar lång tid att förändra en bild, men väldigt kort tid att förstöra den, konstaterade Nils-Erik Johansson.

LEIF-UNO BÄCKVALL

Mer läsning

Annons