Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpcentrum knyts ihop

Annons

Att binda ihop centrum och Kupolen har länge diskuterats.

- Ja, det blir ett ömsesidigt utbyte. Många som besöker Kupolen kommer nog att ta rullbandet in till centrum, tror Anders Eklund.

Bandet ska till största del gå under jord. I Kupolen blir utgångspunkten den busstation som byggs inne i köpcentrumet. En hållplats blir i anslutning till järnvägsstationen. Där kommer bandet att gå genom den redan befintliga gångtunneln över spårdiket.

En av stationerna finns egentligen redan i praktiken, den gamla "U-båten" vid Sveatorget. De gamla toaletterna och trapporna finns kvar, de är endast igenfyllda med sand.

Den så kallade U-båten var dåtidens samlingspunkt för de utslagna. Ofta såg man spår av "fyllgubbarna" som lämnat kvar sina tomma halvlitersflaskor i rännan.

Skulle rullbandsprojektet slå väl ut finns planer på att bygga ut med fler linjer. En första utbyggnad skulle i så fall vara till Ica Maxi. Där affärshuset ligger fanns förr en gatstump som just hette Rullgången. En tänkbar anhalt på den linjen kunde vara vid Maximteatern.

Finansieringen är till stora delar klar. Medel har sökts ur infrastrukturfonden för underjordisk trafik. Dessutom ur fler fonder. Konsulten Ola Anderzon framförde redan för några år sedan idén om ett rullband mellan Kupolen och centrum.

- Jätteroligt att det nu äntligen blir verklighet. Tur att vi hittade de här outnyttjade fonderna inom EU, för utarmade affärscentra liksom rullbandsfonden, säger Ola Anderzon.

Kommunens insats blir begränsad. Det handlar om något tiotal miljoner kronor.

Praktiska svårigheter kan uppstå i samband med de sprängningar som måste ske. Här räknar trafikingenjör Anders Eklund med att Banverkets kunskaper kommer till användning:

- De har stora erfarenheter, bland annat från Hallandsåsen.

Även miljökontoret ser positivt på det nya rullbandet.

- Det här är en bra idé, säger miljöinspektör Sören Nyström.

Han hoppas att nästa steg i projektet blir ett rullband för bilar på Stationsgatan där bilarna får rulla fram med motorn avstängd.

- Då kan Stationsgatan öppnas för trafik igen eftersom man då slipper avgaser och buller från motorerna. I dag har vi höga partikelhalter i centrumluften som orsakas av bilarnas avgaser och slitaget från däcken, säger han.

Skulle det inte bli dyrt?

- Ja, men det får vägas emot att Borlängeborna får en bättre hälsa, säger Sören Nyström.

ANNA NYMAN

Mer läsning

Annons