Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpa bil utomlands?

Annons

Norrbom menar att det för några år sedan var mer lukrativt att privatimportera sin bil.

- Vi ser en stor import av bilar som inte är så bra.

Det kan röra sig om tillbaka-skruvade mätare och tidigare krockskadade bilar.

Björn Terpstra håller med. Därför är det viktigt att man köper bilen av seriösa firmor, menar han. De har i de flesta fall allt i ordning som besiktningsprotokoll, registreringsbevis och så vidare. Hur många ägare det funnits till bilen och om den någon gång är krockad.

Björn Terpstra fick tipset av en granne att köpa bil utomlands. Ingenting han ångrar.

- O, nej! Jag gjorde det för att försöka få tag i en bra bil. Det gäller att våga helt enkelt.

Med de rätta förberedelserna ska det räcka med tre dagar innan man har bilen hemma på gården. Terpstra menar att proceduren kring köpet stannar vid kring 10 000 kronor.

Summa summarum blir det en god affär, och köper man en bil av ett udda märke kan affären bli ännu bättre, menar han.

En snabb titt i statistiken visar att privatimporterade bilar hade sina glansdagar i slutet av 1990- talet. Då kunde man göra den bästa bilaffären. Sedan dess har prisskillnaderna suddats ut mer och mer.

Björn Terpstra rekommenderar dock att ta steget. Visst blir bilköpet lite krångligare men ofta lönar det sig.

- Jag visste inte att det var så enkelt.

Dessutom menar Terpstra att det inte är något fel på de tyska bilarnas skick.

- Normalt sett är det välskötta bilar. Tyskarna bryr sig om sina bilar.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons