Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentrådgivare jobbar för mer än två

Annons

Enligt Konsumentverkets rikt- linjer bör det finnas en heltidsanställd per 20 000 innevånare. Det är långt ifrån de förhållanden som Lisbeth Ander jobbar under.

-Det har blivit allt tyngre ärenden. Förhoppningsvis beror det framför allt på att fler vet att jag finns, säger Lisbeth Ander.

Hon menar dock att det ökade antalet ärenden även måste förklaras av att många företag på internet inte är helt seriösa. Så här inför sommarsemestern är det många som köper begagnade bilar som inte håller vad bilhandlaren utlovat enligt Lisbeth Ander. Huvudsakligen ägnar hon sig åt telefonrådgivning. Den stora arbetsbelastningen gör att det ofta tutar upptaget när folk ringer henne.

-Men man kan alltid lämna namn och telefonnummer så ringer jag i regel samma dag eller dagen efter.

I tjänsten ingår även att informera till exempel skolelever, pensionärer och invandrare om konsumenträtt, men det är något Lisbeth Ander inte hinner med så mycket som hon skulle önska.

Av förra årets 1537 ärenden till konsumentvägledningen kom 842 från Hedemora och Säter.

-Men statistiken säger inte allting. Vissa ärenden är snabbt avklarade medan andra kan ta väldigt lång tid, säger Lisbeth Ander.

Ordförande i Hedemora kommuns omsorgsnämnd, Jonas Carlgren, (m), tycker att konsumentvägledningen är viktig och värd att slå vakt om.

-Vi betalar 180 000 kronor per år för tjänsten och tyvärr klarar kommunen inte av mer än så, säger Jonas Carlgren.

Han menar att det trots allt har blivit bättre. Tidigare var konsumentvägledningen en deltidstjänst på 80 procent. Idag är den på heltid.

Ordföranden för vård- och omsorgsnämnden i Säters kommun, Karl-Erik Finnäs (c) har inte kunnat nås för en kommentar.

STAFFAN WESTERLUND

Mer läsning

Annons