Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentråd rasar mot rosa glass

Annons

En rosa glass med glittersmink instoppat i pinnen får Sveriges Konsumenter att ryta till.

Bland de glassnyheter som GB presenterade i början av mars finns "Girlie", en stjärnformad rosafärgad glass med hallonsmak.

Och om inte namnet och färgen ger nog ledning om vilket kön glassen i första hand riktar sig till så finns ytterligare en ledtråd. Själva pinnen på glassen har fyllts med smink. Glittersmink.

GB tycker att glassen signalerar "sommarkänsla", "stjärnstatus" och "discokänsla".

Sveriges Konsumenter använder ett annat ord: Könsschablonisering.

Enligt organisationen behöver vi inte ännu en produkt som förstärker fördomarna om vad det innebär att vara pojke och flicka.

Bertoft tycker att GB ska göra om produkten så att den åtminstone blir något mer könsneutral.

Christoffer Schreil, marknadschef för GB, tycker att det är olyckligt att glassen uppfattas som enbart riktad till flickor.

TT: Tror du att många pojkar kommer att köpa den?

Även en del konsumenter, "ett par stycken", har reagerat på Girlie-glassen och hört av sig till GB.

Det är inte första gången som en GB-glass är i blåsväder. Häromåret blev reklamen för glassen Nogger Black utdömd som rasistisk av Centrum mot rasism (CMR).

TT: Försöker ni medvetet skapa reaktioner för att få gratisreklam?

TT

Mer läsning

Annons