Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentombudsmannen agerar mot företaget Naturex

Annons

Konsumentombudsmannen ingriper mot företaget Naturex. Detta efter en lång rad klagomål på säjlmetoderna.

I september berättade tidningen om hur en 76-årig Borlängekvinna känner sig lurad av företaget. Det har visat sig att hon är långt ifrån ensam om att vara missnöjd.

76-åringen fick ett telefonsamtal, men ville inte köpa något. Trots det började det komma paket med räkningar. I Borlänge har minst tio personer hört av sig till konsumentvägledningen.

Konsumentverket har också tagit emot många klagomål på denna telefonförsäljning.

Trots att konsumenterna utlovats gratis varuprover har de senare fått en faktura och även fler produkter per post, som de uppger att de aldrig beställt. Det har handlat om en fiskolja och måltidsersättning.

KO, Konsumentombudsmannen, har nu gett Naturex och moderföretaget ICC Scandinavia ett vitesförbud.

Om företaget trots sitt skriftliga löfte gör sig skyldigt till nya överträdelser hotar böter på 200 000 kronor.

- Det har blivit allt vanligare att företag via telefonförsäljning försöker ansluta konsumenter till olika avtal med så kallad negativ säljmetod, uppger KO i ett pressmeddelande.

KO anser att det är ett klart brott mot marknadsföringslagen.

-Både företag och telefonförsäljare borde känna till att konsumenter inte blir bundna av något man inte klart beställt, säger ställföreträdande KO Marianne Åbyhammar.

Företrädare för Naturex, med huvudkontor i Norrköping, har tidigare sagt till tidningen att om några försäljare begått fel så ska dessa rättas till.

Ordet "gratis" ska säljarna inte heller få använda i kontakter med kunder.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons