Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konst av Rydberg invigt

Annons

Men då har man inte bara fått Storas största pappersmaskin utan också ett megastort muralt konstverk som Ludvikakonstnären Svante Rydberg är pappa till och som muraren Håkan Sundberg hjälpt till med stukaturen.

Konstverket är tio meter brett och nio meter högt och har murats upp på sin naturliga plats på den södra väggen. Det kan ses från alla håll i den enorma hallen. Går man närmare växer Svante Rydbergs hyllning till skogen.

- Vi valde Svante Rydberg för att han i dag är Dalarnas bäste konstnär, säger brukets vd Lars-Ove Staff, som därmed fortsätter med en gammal fin tradition. Brukets vd åren 1983 till 1990 Olle Bjurbom berättar att Kvarnsvedens pappersbruk ända sedan 1950 talet valt stora monumentala konstverk för att kröna de stora investeringarna.

-I ingången till PM 11 finns sedan invigningen 1988 Borlängekonstnären Hans Tollstens flera våningar höga hyllning till skogen och papperet och på väg ned till brukets ännu äldre delar finns ett 54 meters långt konstverk med samma tema.

Också Svante Rydberg har arbetat med papperstemat och kallar sitt verk för "Papper som budbärare".

- Det var en månads intensivt jobb under september, det var fantastiskt för samtidigt så var det 1 300 personer här och arbetade med bygget och pappersmaskinen.

- Trångt var det också vi hade bara en meter vid sidan av ställningen tillgodo så man hade inte överblick över hela verket under arbetet. Så jag höll mig mycket strikt till skissen i skala 1:10, men det kändes naturligt med en del ändringar i ett parti i mitten av verket.

Den teknik som Svante Rydberg använt kallas sgraffito, en gammal muralteknik där konstnären arbetar med marmormjöl, kalk, färgpigment:

- Här har jag också haft lite vit cement med som förstärkning, berättar Svante Rydberg som arbetat fram ytorna bit för bit och som också använt sig av ett par röda stenar från Älvdalen för att förstärka reliefintrycket.

-Stukatörtekniken lärde jag mig i Rom, det är den italienska skulptören Domenico Inganni som lärde mig den. Samma teknik har jag använt tidigare i ett verk i Borlänges Folkets hus, säger Rydberg.

Trots att Rydberg använt hårda material som sten och cement så finns känslan av rörelse i cirkelformen i verket, en påminnelse om att platsen nedanför verket är fylld med stora rullar av färdigtillverkat papper.

- Man kan nog uppfatta den brutna cirkeln som en luftballong men det är min kommentar till verksamheten här. Cirkeln känns given i detta rum, men med en sluten cirkel skulle kunnat det upplevas statiskt. Därför har jag gjort förskjutningar i bildplanet, både horisontellt och på djupet för att åstadkomma rörelse, tolkar Svante Rydberg själv sitt gigantiska verk, det största han gjort.

Svante Rydberg har gjort sitt verk med ganska återhållen färgskala, ett slags nordiskt vemod med ljuset mot ett givet centrum. Bergslagen och skogen finns starkt närvarande i motivet, som ett själstillstånd som pappersarbetarna om de tar sig tid kan låta fantasin utforska allt vidare.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons