Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konferens om vintervägar

Annons


- Sverige är världsledande i vinterväghållning. Sverige är, tillsammans med Finland, EU:s mest transportberoende land. Vi måste därför vara bäst på att upprätthålla trafik i kyla, snö och halka. Klarar vi inte det kan vi inte hålla välståndet uppe, säger Sven-Gunnar Ericsson, ordförande i TTF.

Bakom Vintervägforum 2003 står Vägverket och Transporttekniska föreningen, TTF. Det är den 15:e konferensen om vinterväghållning och trafiksäkerhet på väg som arrangeras. Och det är den största hittills.

- Vi har 296 deltagare, vilket är rekord.

Ericsson konstaterade att branschen fick mycket skäll i fjol, inte minst när det gällde snöröjningen i Stockholm. Och att årets vinter inte börjat speciellt bra med den stora bussolyckan.

- Tidningarna fylls av mer eller mindre underbyggd kritik. Men nu tar vi fram våra erfarenheter för att bli ännu bättre.

Vägverket berättade om kraven på vinterväghållningen som kommer att bli tuffare. Bland annat arbetar Vägverket med speciell förarutbildning för vinterväghållning, och till hösten ska Vägverket införa vinterkörkort för beredskapshavare, vilket innebär skärpta krav för arbetsledande personal.

Jan Ölander berättade om Vägverkets jobb med att ta fram ett nytt reglemente för vinterväghållning.

- Vi har faktiskt tuffa krav här i Sverige. Här kan man få vänta 8 timmar på att en väg blir plogad. I Kanada är den tidsgränsen 48 timmar för en likadan väg. När vi frågat folk har vi också fått en ganska hög acceptans när det gäller hur länge man är beredd att vänta. Upp till en 5-6 timmar kan folk acceptera att vänta när det gäller vägar som inte är högtrafikerade.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons