Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunikationsproblem hos SOSAlarm

Annons

Det var i mitten på september månad som Kari Sillanpää försökte få ambulanshämtning av sin mamma.

Föräldrarna är bosatta på Ljungåsen i Smedjebacken. Själv är han hemmahörande i Eskilstuna och tog ledigt från sitt arbete när han efter ett telefonsamtal med mamman förstått att hon var allvarligt sjuk.

Han satte sig i bilen, körde mot Smedjebacken, och ringde upp SOS Alarm från mobiltelefonen.

Hans uppfattning av samtalet med operatören blev att man inte avsåg att skicka en ambulans.

Operatören nöjde sig enligt Kari Sillanpää inte med hans uppgifter, utan man ville få direktkontakt med mamman.

I NLT berättade han att även hans pappa försökte få dit en ambulans, men misslyckades. Själv gav Kari Sillanpää upp försöken att kalla på ambulans. Han körde i ilfart till Smedjebacken, baxade ner mamman till sin bil och körde till akutmottagningen i Ludvika.

Enligt hans berättelse hade mamman svimmat av i bilen under färden till Ludvika.

- Det visade sig att hon fått hjärtstillestånd, men sjukhuspersonalen lyckades få liv i henne igen. Sedan kördes hon till Falun, uppgav han i NLT den 22 september.

Kari Sillanpää var tacksam för att hans mamma klarade livhanken. Men han ställde sig mycket kritisk till hur SOS Alarm hanterat situationen. Därför anmälde han händelsen till Hsan.

Senast den 14 november ombads verksamhetschefen på SOS Alarm komma in med ett yttrande. Det begärdes anstånd och istället sattes den 15 december ut som sista svarsdag.

Yttrandet diariefördes hos Hsan i torsdags, den 21 december.

Yttrandet består av bandavskrifterna mellan operatören på SOS Alarm och Kari Sillanpää respektive samtalet som operatören förde med såväl pappan som mamman den 18 september.

Dessutom kommenteras innehållet i samtalen.

Beträffande det första samtalet konstateras att det kom från sonen som ville att hans mamma "... skulle komma under vård eftersom hon var trött och slut, ej hade ont någonstans...".

Det noteras också att man kom överens med sonen om att han skulle ringa upp igen när han kom fram till mamman.

När det gäller det andra samtalet noteras att det var kvinnans make som ringde och ville ha en ambulans. Operatören ber att få prata med kvinnan, "...och under samtalet som varar cirka 4-5 minuter som jag uppskattar det så framkommer det inte någonstans under samtalet att hon är påverkad i medvetandet eller har ont någonstans och ej påverkad i andningen."

Vidare nämns att operatören erbjöd hämtning med lättambulans från Ludvika. Men samtalet bröts. Operatören ringde inte tillbaka eftersom denne fick annat att göra.

Slutligen kommenteras att sonen körde in mamman till Ludvika lasarett, men att han inte ringde upp SOS Alarm "... som vi hade kommit överens om.".

Noterbart är att språkförbistringen är tydlig i samtalet mellan operatören och föräldrarna.

Operatören hade stora svårigheter att få svar på sina frågor och risken för missförstånd förefaller ha varit stor.

I april nästa år väntas Hsan komma med ett beslut i ärendet.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons