Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommuner överens om dubbelspår

Annons

Banverket har utrett fem olika alternativ till sträckning mellan Borlänge och Falun.

De båda berörda kommunerna är av samma uppfattning. Utredningsalternativ fyra, UA4, är det bästa alternativet. Av strategiska och ekonomiska skäl anser kommunerna också att dubbelspår ska byggas.

Näringslivs- och planutskottet behandlade järnvägsutredningen vid sammanträdet i veckan. UA4 har kortast längd och minsta restid mellan städerna.

Detta är det västligaste alternativet, som dras utanför Ornäs samhälle.

Det ska också vara detta som ger den minsta miljöpåverkan.

De olika sträckningarna är i stort desamma som utreddes redan 1996. Den nya utredningen är dock mer omfattande och grundlig.

Att det ska byggas ett dubbelspår är kommunerna överens om:

-Kapaciteten på den nya järnvägen måste säkerställas genom att dubbelspår byggs. Trafikutvecklingen kan mycket snabbt innebära att kapacitetsproblem åter uppstår om endast enkelspår med mötesstationer byggs.

I dag råder kapacitetsbrist på banan och kommunerna menar att ökad kapacitet och kortad restid är viktigt för regionens utveckling.

När ett bygge av ny järnväg kan bli verklighet är i dag högst osäkert. Men kommunerna menar att det är viktigt att planeringsarbetet fortsätter utan dröjsmål och att en järnvägsplan upprättas snarast.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons