Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunens tjänstebilar är osäkra

Annons

Kommunens tjänstebilar får lägsta betyg i en granskning av trafiksäkerhet och miljövänlighet. Bilarna som personalen använder är miljövänliga men tillhör de sämre när det gäller skydd mot whiplashskador.

Den bilpark som kommunen skaffade förra året får sammantaget betyget 1 på en femgradig skala. Det är försäkringsbolaget Folksam som har granskat bil- inköpen hos landets kommuner förra året.

Man har undersökt hur miljövänliga bilarna är och hur väl de klarar sig i Folksams undersökning av trafiksäkerheten. En undersökning som grundar sig både på krocktester och hur bilarna klarat sig vid olyckor ute i trafiken.

Kommunen leasade förra året 26 bilar och ingen uppfyller den säkerhetsstandard som försäkringsbolaget har. Däremot uppfyllde nästan alla bilar kraven på miljövänlighet.

- Man utsätter sina anställda för en större risk att skadas i trafiken. Undersökningen är ett sätt att göra kommunerna uppmärksamma på problemet, säger Ing-Britt Wallsten, skadechef hos Folksam.

Det är främst bristen på skydd mot skador från påkörningar bakifrån, whiplash, som gör att kommunens bilar får dåligt betyg. Risken att drabbas av en skada vid en kollision bakifrån ökar om bilen är mindre och en stor del av kommunens leasade bilar är just småbilar utan speciellt skydd mot whiplashskador.

- Det finns små bilar som har whiplashskydd och är säkerhetsmässigt godkända samtidigt som de är miljögodkända, säger Ing-Britt Wallsten på Folksam.

Borlänge kommun menar att de ställt så höga säkerhetskrav det går när de upphandlar sina bilar. Inga bilar får ha mindre än 4 stjärnor i det officiella krocktestet Euro Ncap.

- Vi ställer flera olika säkerhetskrav. Det enda vi inte ställt krav på är whiplashskydd, säger inköpschefen Anders Bringborn.

Han hänvisar till att det inte går att ställa för hårda krav i en kommunal upphandling och menar att det för tillfället bara är krocktester som kan användas för att mäta bilars säkerhet.

Borlänge är långt i från ensamma om att få ett dåligt betyg i undersökningen, bara femton kommuner har fått högsta betyg.

- Kommunerna tar ofta ett väldigt stort miljöansvar. Företag köper större bilar som är säkrare men sämre för miljön, säger Ing-Britt Wallsten.

carl.fagerholm@daltid.se

CARL-MAGNUS FAGERHOLM

Mer läsning

Annons