Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen planerar för tiden efter riksvägsbygget

Annons

Nu planerar kommunen för framtiden efter riksvägsbygget.

Som om vägen redan var ett faktum.

I det yttrande kommunen lagt fram inför länsstyrelsens infrastrukturplanering för åren 2004-2015 så utgår man från att genomfarten på riksväg 50 finns liksom ett mitträcke upp till Borlänge och att den nya infarten från Västeråshållet på riksväg 66 också är ett faktum:

- Vad vi nu vill lyfta fram efter Bergslagsdiagonalen är att Grängesberg också måste få en ny genomfart. Vi vill också att man löser problemen på delen mellan Grängesberg och Ljusnarsberg, säger Stål.

Inne i stan vill Stål att länsstyrelsen ska prioritera en lösning vid ABB så att bilar och den tätnande tågtrafiken inte stör varandra.

- Därmed är vi inne på det vi kallar Entré Ludvika. Banverket måste bestämma sig för hur många spår det ska ha vid stationsområdet. Därefter vill vi göra Väsmanstranden mer tillgänglig genom en planskild förbindelse från stan för gångtrafikanterna, säger Stål.

Stål vill också att länsstyrelsen samarbetar med Västmanland så att inte 110-vägen med mitträcke från Västerås till Fagersta slutar där.

- Vi vill att väg 66 med motsvarande standard byggs ända upp till Ludvika. Från Ludvika vill vi att 66 ska fortsätta upp till Björbo och att nuvarande väg 247 rustas upp bland annat i Nyhammar, säger Stål.

I kommunens förslag inför länsstyrelsens planering så finns en rad mindre projekt också upptagna som kommer att öka trafiksäkerheten för cyklisterna.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons