Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolla serviceverkstäderna

Annons

Ett reportage den 30 november pekar på taxibilars dåliga bromsar. Detta faktum kan synas beklagligt, men speglar kanske mera, märkesverkstädernas slarv vid service. Jag som "gammal" yrkesförare dock ej inom taxidelen av transportsverige känner igen mig, både som privatperson och yrkesförare.

Det åkeri jag är anställd hos lämnar alltid in sina bilar till service i rätt tid. Det görs också en extra kontroll före varje besiktning. Likaväl drabbas cirka 35 procent av åkeriets bilar av nedslag mot bromsarna. I många fall visar det sig att verkstaden inte kan åtgärda felen för de finns inte när bilen kommer till verkstaden.

För något år sedan tillät familjeekonomin att vi köpte en nyare bil. Vi erbjöds besiktningskontroll och accepterade den. Inga fel hittades. Endast 28 mil senare besiktigades bilen, och fick nedslag på en skadad bromsslang.

Att belasta taxiföretagen för detta dåliga resultat torde vara lite obetänkt. Kolla istället hur verkstäderna sköter sitt serviceuppdrag. Jag vet att det fuskas en del inom transportbranschen, men jag tror att de seriösa taxiåkare vi har i Dalarna så långt möjligt, vill köra sina passagerare i säkra bilar. Att en del åker till bilprovningen för att få en "arbetsorder" är i min värld helt okej. Då blir de farliga felen åtgärdade och märkesverkstaden kan släcka anmärkningarna.

YRKESFÖRARE

Mer läsning

Annons