Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolla kvittot när du handlar

Annons

- Jag tittar i reklambladen och passar på då de erbjuder någonting med lågt pris, berättar Sune som således brukar handla i de olika matvarubutikerna allt eftersom han tycker att de har bra erbjudanden.

Sune menar att det ofta är så att priset i kassan inte stämt med priset på bladet, något som han påtalat i butikerna ibland.

- Jag pratade med Ica-chefen och då bad han om ursäkt, berättar Sune som dessutom fick en oxfilé som plåster på såret.

I fredags var det dags igen. Då hade Sune kollat in Hemköps reklamblad där de bjöd ut frukten physalis, två förpackningar för 20 kronor. Sune slog till och handlade men då han sedan kontrollerade kvittot visade det sig att han betalat 35,80 kr för frukten. Han gick tillbaks och fick igen pengarna av kassörskan.

- Kassörskan svarade att priset inte var aktiverat i kassan, förklarar Sune som sedan gick dit och pratade med Hemköpschefen Pat-ric Eriksson.

Patric är medveten om problemet men han menar att det ska bli bättre nu då butiken fått ett helt nytt datasystem där extrapriserna kommer på en prisfil och går direkt in i kassan så snart de trycker på startknappen.

- Vårt mål är att det ska fungera bra. Det är bra om kunderna hör av sig om det blir något fel så att vi kan rätta till det, säger Patric.

Henrik Syrén på Ica tycker att det är beklagligt om det blir sådana här fel.

- Det kan bero på den mänskliga faktorn. Varje måndag går vi igenom veckans aktiviteter och aktiverar priserna.

Mats Blomqvist på Matekonomen i Noret uppger att det är sällan som de får klagomål på att priserna inte stämt.

- Visst har det hänt någon gång, säger Mats som menar att det kan bero på den mänskliga faktorn i butiken men också på något fel centralt från Ica då priserna skickas ut.

- Det händer också att folk kommer tillbaka och berättar att de betalt för litet, säger Mats och Sune bekräftar att det kan slå åt det hållet också så att han betalat lägre pris för någon vara än vad det stått på hyllkanten.

Sune vill inte peka ut någon speciell syndare i det här fallet utan han menar att det är ungefär likadant i samtliga butiker.

Butikscheferna försöker också förklara varför det blir så här men Roger Eriksson som är chef på Konsum blir bara sur då tidningen kommer dit för att få en kommentar.

- Jag har inte tid att svara om du inte ringer och gör upp om en tid, säger han och förklarar sedan att han inte sagt någonting.

- Du får skylla dig själv om du skriver, är Konsumchefen Roger Erikssons kommentar till det som en kund upplever som ett problem.

JAN NORBERG

Mer läsning

Annons