Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KO polisanmäler bluffande företag

Annons

Flera personer i Dalarna har känt sig lurade av företaget Naturex genom åren. Det berättar Veronica Lidman Ek som är konsumentvägledare i Falu kommun.

- Många äldre har råkat ut för det här. Ett tag ringde det någon varje dag till mig som kände sig lurad, men nu har det varit tyst ett tag, säger hon.

"Bluffen" går ut på att företaget ringer upp konsumenterna som tackar ja till vad de tror är ett gratiser-bjudande. Sedan kommer produkten tillsammans med en faktura på fraktkostnaden.

- Det finns också fall där konsumenterna får fler och fler leveranser och sedan känner de sig tvingade att betala. Det är det stora problemet. När konsumenten sedan försöker sätta stopp för leveranserna accepterar inte Naturex det, säger Lidman Ek.

-Konsumenterna ringer mig när de inte kan få ett stopp på de obeställda produkterna, trots att de försökt.

I en dom i juni förra året dömdes företaget till att betala ett vite på 200 000 kronor. Men Naturex överklagade domen till hovrätten.

Inför förhandlingarna i hovrätten har konsumentombudsmannen, KO, granskat företagets bevismaterial. Granskningen, som Statens kriminaltekniska labora- torium gjort, visar att företagets bandade försäljningssamtal är förfalskade. Företaget har, enligt KO, klippt inspelningarna så det låter som att kunderna tackat ja till företagets erbjudanden.

Nu anmäler KO Naturex för urkundsförfalskning och brukande av osann urkund.

Enligt Veronica Lidman Ek finns det fler företag som använder sig av liknande metoder.

Hur ska man skydda sig mot att få hem obeställda varor?

- Man ska inte tacka ja till några erbjudanden från telefonförsäljare utan att ha läst villkoren, eller så kan man anmäla sig till Nix-registret. Då får man inga samtal från försäljare.

JOHANNA LUNDIN

Mer läsning

Annons