Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kö för att ta körkort

Annons

Sommar innebär skollov, och skollov innebär semester. Semester innebär bilåkning, och bilåkning innebär körkort. För många som inte har körkort förläggs semestern på framtiden. I stället ägnas sommaren, eller åtminstone en del av den, åt att skaffa det efterlängtade kortet.

Tyvärr slås drömmen i kras för många. Trycket på trafikskolorna är så högt, att de tvingas säga nej till en del av dem som vill skriva in sig.

- I år är det knökfullt hos oss, säger Ann Håvestad på Nya Trafikskolan i Smedjebacken.

- Mer än vanligt, faktiskt, och det är många som vill lära sig köra buss och lastbil. Vi får tacka nej till en hel del elever.

Problemet slutar dock inte när man har fått plats på en trafikskola. För det första är väntetiden för kunskapsprovet, eller teorin, fem veckor. När det är skrivet återstår ytterligare fyra veckor innan möjlighet ges till uppkörning.

Det gäller vid första och andra uppkörningen. Den som kuggar två gånger, måste vänta minst 56 dagar innan han eller hon får köra upp igen.

- Ändå ser det bättre ut i år än förra året, konstaterar Håvestad.

- Vid den här tidpunkten förra året, tog det sex veckor mellan bokning och första uppkörning, så det är en förbättring på två veckor.

Trots den glädjande nyheten, tycker varken Håvestad eller Anna-Lena Kvicker på Mattias Trafikskola att man ska hoppas på för mycket.

- Kulmen har inte nåtts än, säger Kvicker.

- För dem som bokar senare under sommaren eller i början av hösten, kan det ta så lång tid som åtta veckor innan de får körtid, fortsätter Håvestad.

De långa tiderna irriterar såväl trafikskolor som elever.

- Än så länge är det acceptabelt, men om tiderna blir ännu längre, är det inte längre försvarbart från Vägverkets sida, säger Håvestad.

På Vägverkets förarprovsavdelning i Falun arbetar åtta trafikinspektörer, som ska kontrollera förarprov i Ludvika, Falun, Borlänge, Avesta, Hedemora, Mora och Malung. Det gäller alla behörigheter, inklusive vanligt B-körkort, BE, buss olika typer av lastbil och buss. Framför allt ökar antalet som vill köra upp för BE kort under sommaren. Det behövs för att få köra tyngre husvagnar.

- Det är uppenbart att vägverket har för få trafikinspektörer. Det skulle behövas dubbelt så många för att klara den kraftiga ökningen under sommaren, fortsätter Håvestad.

På vägverket delar man delvis hennes åsikt. En av assistenterna vid förarprovsavdelningen i Falun, som inte vill stå med namn, säger så här:

- Det finns två teorier om det där. Den ena handlar om att vi har för lite personal, och den andra om att omproven är för många.

- Privatister bokar ofta en tid, och chansar på att klara provet. Detta ökar antalet omprov, vilket i sin tur leder till att färre tillfällen ges för dem som vill försöka första gången.

- Givetvis skulle det lösa en del av problemen att anställa mer personal, men det är en fråga om ekonomi. Grundutbildningen tar ett år, och sedan får man bygga på med fler behörigheter efter hand.

- Det finns inte någon överstående kompetens inom det här området, så det är inte heller möjligt att ta in någon över sommaren.

- Kanske bör den som vill ha sitt körkort snabbt inse att köerna är kortare under vinterhalvåret, och köra upp då istället.

Med de orden är det bara för dem som trånar efter körkortet att hålla ut.

Väntetiderna är, som sagt, långa. Och längre blir de.

STINA ANDERSSON

Mer läsning

Annons