Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klimatfrågan och trafiken i Falun

Annons

Svar till Bo Persson,

den 22 april.

Bo Persson och jag är överens om att i fråga om växthuseffekten är etanol att föredra framför diesel som fordonsbränsle.

Om cancerframkallande ämnen i fordonsbränslen finns det dessvärre fortfarande alldeles för liten kunskap. Jag tror vi är överens också om det. Problemet är inte bara att det finns tusentals komponenter i avgaser, utan också att det är svårt att få fram forskningsresultat som bygger på relevanta mätningar och analyser av effekterna på människors hälsa.

Bo Perssons uppfattning att etanolbussen släpper ut lika mycket kväveoxid eller mer i jämförelse med en modern miljöoptimerad dieselbuss, ifrågasätter jag.

Vi vet att nya motorgenerationer med dieselteknik har avlöst varandra. Säkert kan också etanolkonceptet utvecklas ytterligare.

Storstockholms Lokaltrafik och andra aktörer arbetar med att få fram ett konsortium med stöd av EU-pengar och Scania är inte ointresserat av att ta upp tillverkningen igen. Det är ur alla synpunkter viktigt med en fortsatt utveckling av fordonsteknik och bättre bränslen.

Fler uppslag behövs om hur vi kan förbättra Faluns miljö. Välkommen, Bo Persson, att ta kontakt med mig eller med projektet Trafikparaplyet.

Anna Hägglund (c),

ordförande i miljönämnden

i Falu kommun

Mer läsning

Annons