Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klappjakten är i gång

Annons

Ulla-Britt Nordén kikar efter en bok att ge bort. Kundvagnen är full då hon har många julklappar att ge bort med tre barn och fyra barnbarn. Hon försöker köpa för lika stor summa åt alla, så att det blir rättvist.

Någon ljudbok, som utsetts till årets julklapp, har hon inte köpt men brukar själv lyssna på sådana.

-Jag lånar av min svägerska, hon har många eftersom hon brukar lyssna när hon pendlar, säger hon.

Försäljningen av ljudböcker stiger hela tiden.

-Den ökade redan innan ljudboken blev utsedd till årets julklapp. Jag tror att ljudböcker kommer att bli stort, säger Mikael Nilsson, butikschef för Akademibokhandeln i Borlänge.

Årets julklapp utses av Handelns Utredningsinstitut, HUI. För att en produkt ska bli vald ska den bland annat svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter. Andra kriterier som också ska uppfyllas är att produkten ska vara en nyhet eller ha orsakat ett nyväckt in- tresse under året. Den bör dessutom representera den tid vi lever i.

Många ljudböcker ges ut nästan samtidigt som de vanliga böckerna. Det finns också en del ljudböcker i mp3-format.

-Det är många äldre som köper ljudböcker, och de som reser mycket. Jag får också känslan av att det är en del som inte har läst böcker tidigare som hittar till ljudböckerna, säger Mikael Nilsson.

De som har önskat sig böcker kommer att bli glada för enligt HUI är det just en bok som de flesta av oss kommer att ge bort i julklapp. Högst upp på mångas önskelistor står en resa, vilket ligger i linje med upplevelsekonsumtionens ökade popularitet. På andraplatsen finner vi kläder och efter det en bok. Att barnen kommer att få flest julklappar råder det inget tvivel om enligt HUI, men den dyraste klappen väljer vi att ge till vår käraste.

Inom andra branscher förväntas dessa produkter bli populära: leksakshandeln - figurer och spel med pirater, kläd- och skohandeln - den smala slipsen, hemelektronikbranschen - det sociala tv-spelet, och för sporthandeln - pulsklockan.

JOHANNA BJÖRKLUNDS

Mer läsning

Annons