Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Klagomålen är stora

Annons

I Hedemora går det inte att köpa en tågbiljett till normalpris. Detta eftersom resenärer bara kan hämta ut sina biljetter genom ATG-ombud, resebyråer och genom SJ med postutskick. Ombuden tar dock betalt för tjänsten. Resebyråer tar även de tar ut en avgift.

- Hämtar man ut en bokad biljett hos oss, tar vi ut en avgift på 20 kronor. Om man köper en biljett är avgiften beroende av vad för sorts biljett det rör sig om, säger Suzanne Aronsson, chef på Resecentrum i Hedemora.

Köper man biljetten genom SJ och väljer att få den hemskickad med posten, kostar det 40 kronor i faktureringsavgift.

Johan Wallin, studerande i Linköping, reser mellan Hedemora och Linköping ett par gånger per termin. Han tycker att en biljettautomat på stationen vore en bra service.

- Jag har precis hämtat ut mina biljetter hos ett ATG-ombud och jag får betala 20 kronor extra för det, säger Johan Wallin.

Kommunstyrelsens ordförande Gun Drugge (c) har nyligen påpekat för Samtrafik AB i Sverige att Hedemora inte har fått en biljettautomat.

- Klagomålen är stora numer. Vill folk kliva på i Hedemora går det inte att köpa biljetter till normalpris och löser man en biljett på tåget kostar det också extra, säger Gun Drugge.

- Vi borde ha samma service som alla andra, säger hon.

På Samtrafiken i Sverige kan man inte ge något besked om när en biljettautomat kommer till Hedemora.

- Det finns inga automater på lager, utan de måste nytillverkas. Det är SJ som har hand om dessa, men vi för en diskussion med SJ om att få en automat till Hedemora och några andra stationer, säger Kurt Hultgren, på Samtrafiken i Sverige, som tycker att det är bra att Hedemora kommun tagit initiativ till diskussionen om stationen.

Från kommunledningens sida vill man förbättra stationsområdet i sin helhet.

Bland annat har man för Samtrafiken i Sverige påtalat den undermåliga skyltningen av spåren. Utvecklingssekreterare Ulla Burell, säger att säkerheten är otillräcklig på grund av den dåliga skyltningen.

- Ibland kommer tågen in på spår 2, men det finns ingen angivelse för vilket spår som är spår 2. Det är först när tåget är inne på stationen, som människor förstår att spår 2 ligger på andra sidan och då finns det risk för att folk springer över spåren för att hinna med tåget, säger Ulla Burell.

PETER SÖDERLUND

Mer läsning

Annons