Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kjell är besviken på dålig postservice

Annons

Det var för en månad sedan som postens brevbärare slutade hämta brev hos Dala-Järna Företagskonsult, som är kreditkund hos Posten. Men det innebär inte att företaget får börja lägga breven själva på lådan. Kreditkunder använder inte vanliga frimärken, utan faktureras beroende på brevens antal och vikt. Som kreditkund måste en av de anställda varje dag åka till Vansbros kassaservice, ibland med mindre än fem brev. Kjell Ericsson, på företaget, är besviken.

- Det är fruktansvärt dålig service. Och under sommartid har de stängt mitt på dagen, så då får man åka 45 minuter fram och tillbaka framåt kvällen, säger han.

Han tycker att det vore bra om de kunde lämna breven på Hemköps postavdelning, där företaget ändå hämtar sina paket.

- Men posten säger att de på Hemköp inte har utbildning för att ta emot brev från kreditkunder.

Men Kjell Ericsson tror inte att det är särskilt svårt att ta emot deras brev.

På Posten såg man i våras över utdelningslinjerna i Dala-Järna. Då kom man fram till att man inte längre kunde ge företaget extra service, det vill säga att hämta brev i samband med utkörningen av paket. Men Birgit Karlsson, regional informationschef på Posten, berättar att man nu kommer att se över andra möjligheter.

- Vi kommer att se över möjligheten för kreditkunder att lämna avgående post hos Hemköp i Dala-Järna, säger hon.

Men samtidigt förklarar hon att det i avtalet för kreditkunder ingår att kunden själv ska lämna avgående post på en terminal eller hos ett postcenter.

Tidigare, då företagets verksamhet var större, beställde företaget specialhämtning, men för några få brev och mindre paket blir det inte lönsamt. De större paketen som ska skickas hämtas av postens personal, men då finns inte heller någon möjlighet att slänga med breven. I sin helhet har postens omorganisering inneburit allt mer opraktiska lösningar för företaget i Dala-Järna. Förutom postproblemen tillbringas mer tid än tidigare med att hämta paket.

- Varje gång vi ska hämta upp paket på Hemköp blir vi där cirka 40 minuter, säger Kjell Ericsson.

MARTINA FRISK

Mer läsning

Annons