Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kimberleyprojektet gynnar eleverna

Annons

Vi har noterat många synpunkter på Borlänges engagemang i SIDA-projektet i Kimberley, Sydafrika. Vi vill i några rader beskriva vad detta projekt betyder för våra elever och skolpersonal.

I läroplanen för grundskolan beskrivs internationalisering, demokrati och miljömedvetande som viktiga delar i våra elevers utveckling. Så när vi fick en förfrågan av Agenda 21-kontoret i Borlänge om medverkan i skolprojektdelen i SIDA:s Kimberleyprojekt kändes det som en självklarhet att tacka ja.

Förutom att projektet utvecklar elevernas miljö- och demokratiförståelse får man en lång rad positiva bieffekter.

Det första personalen tar fram är att eleverna vågar använda engelska språket på ett naturligt sätt när de träffar människor från andra länder. Viljan att lära andra språk har ökat.

Annat man vill lyfta fram är:

att eleverna har fått lov att uttrycka sig i engelsk skrift i samband med projektet.

att eleverna har fått en klarare inblick i hur det är att komma från svarta eller vita förhållanden i "tredje världen".

att det har varit ett utbyte av elever och personal mellan länderna som medfört att nya kontakter knutits och kunskaper om Sydafrika och dess förhållanden har spridits.

att vi ser på våra egna förhållanden med andra ögon.

att elever har tagit initiativ till att göra insamling till Sinothando - ett hem för barn vars föräldrar dött av aids.

att osäkerhet inför främlingar minskat och det är en mycket god grund för att motverka främlingsfientlighet.

att personalen har utvecklats i sin undervisning.

att IT-användningen vid våra skolor har fått ett lyft genom detta projekt.

att kontakter mellan skolpersonal i Borlänge och Falun fördjupats mycket positivt.

att samverkan mellan skolorna i Kimberly aldrig skulle ha lyckats så bra utan medverkan från skolorna i Borlänge/Falun.

att våra skolor har bidragit till att utveckla elevdemokrati och förhållningssätt mellan personal och elever i skolorna i Kimberley.

att projektet bidragit till att intresset för samhällsfrågor i allmänhet och Sydafrika i synnerhet ökat vid de deltagande skolorna.

att genom våra skolors deltagande har andra skolor fått kunskaper. Som exempel vill vi nämna insamlingen till Sinothandos barnhem där flera andra skolor bidrog.

att genom våra kunskaper har Sol Plattje skolan (den svarat skolan) anlagt en skolträdgård som ger värdefullt tillskott.

Vi vill avsluta med att säga vi är mycket tacksamma att vi fått deltaga i detta berikande projekt. Vi hoppas de styrande i Kimberley och Borlänge/Falun samt SIDA ger oss möjligheter till en fortsättning så fler elever och personal får samma möjligheter.

"När inte svenskarna lyckas så bra i OS kan vi alltid hålla på Sydafrikas atleter", sade en av våra pedagoger. Detta visar väl på att projektet satt djupa spår inom oss.

Ulf Månsson, rektor Ornäs skola

Tomas Jansson, rektor Halvars skola

Mer läsning

Annons