Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kers är upprörd och gör tummen ner när hans kanaldröm blir till en farled

Annons

Den som tror att Dala Kanals upphovsman Hans Kers i Leksand jublar över EU-miljonerna till Farled Dalarna tror fel.

För det är precis tvärtom:

- Jag är härsken, avundsjuk och förargad, säger han.

Hans Kers har ända sedan slutet av 60-talet arbetat med outtröttlig envishet för Dala kanal - 30 mil farled med 19 slussar mellan Orsasjön och Östersjön.

Genom åren har han fått stöd från forskare, politiker, företagsledare, fackförbund och utredare på Sjöfartsverket. Men han har också mött massivt motstånd. Än i dag saknas finansiärer för att slutföra förstudien som en gång för alla skulle avgöra om Dala Kanal är en bra eller dålig idé.

- I stället blåser man upp en grej som Farled Dalarna. Detta samlade engagemang skulle vi ha för Dala kanal i stället, det skulle ge den rätta styrkan för att kunna påverka regeringen, säger Kers.

Han ifrågasätter båtturisternas intresse av att passera Borlänge på trailer. Han är också oerhört skeptisk till ekonomin i Farled Dalarna och befarar att den off-entliga sektorn tvingas täcka framtida underskott.

- Investeringarna ska betalas under juni, juli och augusti - en regnig sommar och det går med förlust, säger han.

- Dala kanal innebär båttrafik året runt och med den godspotential som finns i länet skulle kanalen bli Sveriges största inre farled och Borlänge den största inlandshamnen, säger Kers som befarar att Farled Dalarna blir dödsstöten för Dala kanal.

På den punkten är han överens med projektledaren för Farled Dalarna, Per Nordesjö:

- I praktiken är det nog så. Satsar man på farleden så satsar man inte på en större kanal senare.

Enligt Nordesjö var Dala kanal ett intressant koncept på 70-talet, men med dagens ekonomiska förutsättningar och skärpta miljökrav är den storskaliga lösningen ett otänkbart alternativ.

Nordesjö försvarar också idén att frakta båtar förbi Borlänge:

- Det är inget märkvärdigt, utan vanligt mellan kanalsystem på andra håll i Sverige.

Och han avfärdar farhågorna om att skattebetalarna kan tvingas täcka framtida underskott:

- Vi har en tydlig målsättning att driften inte ska finansieras offentligt. Dessutom är driften så beskedlig att den ska täckas av marknadsmässiga slussavgifter.

Är ert mål, i likhet med Dala kanalsällskap, att en dag nå havet?

- Vi får ta etapp för etapp och se vilket stöd som finns, men jag tror inte att någon i dag tror att vi ska få ihop flera hundra miljoner för att nå Mälaren och havet.

Vad har Dala kanal betytt för Farled Dalarna?

- Dala kanal har säkert spridit insikten om Dalälvens potential. På sätt och vis har nog Kers berett vägen, även om idén har omstöpts och tagits ner i skala.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons