Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kassaservice stänger

Annons

I brevet som Svensk kassaservice sänt ut till sina kunder, hävdar man att man måste anpassa sitt kontorsnät efter den minskade efterfrågan på kassatjänster över disk. Sista öppetdagen är den 31 augusti 2004.

Därefter får den som vill betala räkningar, sätta in eller ta ut pengar, eller skicka pengar göra detta via en brevbärare. Men då måste man meddela detta dagen innan via telefon.

Närmaste kassaservice finns sedan i Orsa, vilket innebär en resa på nästan åtta mil tur och retur.

Enligt Svensk kassaservice kommer inte brev- och paketservicen i Furudal att beröras av de aviserade förändringarna.

De företagare och privatpersoner tidningen talat med är upprörda och besvikna över att servicen nu försämras ytterligare i en redan hårt drabbad glesbygd. Många uttrycker också en pessimism för att det över huvud taget ska kunna gå att påverka det beslut som nu fattats.

Tidningen ringde upp Alf Bakken, kassaområdeschef för Södra Dalarna, på Svensk kassaservice i Falun. Han får svara på tidningens frågor då kassaområdeschefen i Mora har semester.

Skulle du själv åka nästan åtta mil tur och retur för att kunna besöka ett kassaserviceställe?

- Ska jag betala finns banker i Furudal där jag kan göra det, det finns alternativ på betalningssidan. Jag skulle kolla möjligheterna att utnyttja bankerna på orten. Vi jobbar på uppdrag åt bankerna.

- Färre och färre utnyttjar funktionen och då måste vi titta över verksamheten.

- I Furudal finns alternativ för att på ett hyfsat sätt klara in- och utbetalningar. Service kostar pengar och statsmakterna är inte beredda att betala. Det är politikerna som bestämmer i det hela, de har gett Posten och Svensk kassaservice uppdraget att ge rikstäckande kassaservice men de ger inte full kostnadstäckning. Staten behöver skjuta till mer pengar.

Hur stora försämringar kan ni göra av er service till kunderna utan att tappa dem helt och hållet?

- Visst kan en del råka illa ut på grund av detta och få ett sämre läge om de inte kan utnyttja brevbärarna som utför dessa tjänster. Vissa personer kommer i kläm.

Har inte ni, åtminstone moraliskt, en skyldighet att upprätthålla en acceptabel service även i glesbygd?

- Då det finns banker och lantbrevbärare kan Furudalsborna göra uttag och insättningar. Möjligheten finns.

Var avregleringen av Posten bra när man nu ser följderna, att kunderna får uppleva försämrad service?

- Det är en fråga jag inte uttalar mig om.

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons