Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kassaservice stänger

Annons

Mellan 25 och 30 personer om dagen har de senaste åren uträttat sina post- och bankärenden i klädbutiken Mariaboden i Insjön.

- De flesta är äldre ortsbor och det är dem man nu tycker synd om när vi måste lägga ner kassaservicen, säger Lou-Ann Borgskog som varvar klädsäljande med bankservice.

- Många är oroliga. De har redan nu svårt med Postens uppdelning som innebär att man köper frimärken hos urmakaren, hämtar paket på Statoil och ordnar med pengar här hos oss, fortsätter Lou-Ann Borgskog.

Trots att beskedet om nedläggning av Svensk kassaservice i Insjön kom redan för fem månader sedan, har inga upprörda röster hörts.

- Vi har försökt från vårt håll att övertyga att kassaservicen borde vara kvar. Speciellt nu när köpcentrumet ska byggas och allt, men annars har det varit tyst.

Alf Bakken är kassaområdeschef för Svensk kassaservice och för honom är nedläggningen i Insjön en självklarhet.

- Det handlar om pengar. Det är alldeles för få som gör sina ärenden där och vi måste ha ekonomi på vår verksamhet.

Ett köpcentrum planeras i området, kan inte det locka kunder även till er?

- Nej. De flesta sköter sina bankärenden på annat sätt via giro eller internet och affärsidkarna är inte heller våra kunder.

Vad ska era före detta kunder i Insjön göra nu när ni stänger servicen?

- Det finns en bank på orten, dit man kan vända sig och så har vi kontor i Leksand.

Om man inte har den möjlig-heten?

- Då kan man ringa Posten så kommer lantbrevbäraren och man kan sköta sina ärenden vid ytterdörren.

Hur ser Postens service ut om 15 år?

- Den kristallkulan skulle man vilja ha! Utvecklingen går i en rasande fart. Jag vågar titta högst tre år framåt.

Finns Posten kvar då?

- Paketverksamheten finns säkert kvar ett tag till, men allt beror på folks eget beteende.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons