Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kanalbåten är tillbaka

Annons

För fyra år sedan köpte Mona och Lars Rudén MS Strömsholm. Första året kom den aldrig i vattnet, ägarna valde i stället att göra en omfattande renovering av bland annat salongen. Men året efter sattes båten åter i trafik, men då gick den inte upp till Smedjebacken. Trafiken begränsades till att gå mellan Hallstahammar och Västanfors.

Då uppgav Lars Rudén att det inte skulle vara lönsamt att köra hela vägen upp till Smedjebacken och så blev det de tre senaste åren.

Familjen Rudén håller på att avveckla sin verksamhet i Ramnäs, med bland annat en konferensanläggning i Schenströmska herrgården. Med det följde även försäljningen av båten.

-För mig var det viktigt att den skulle bli kvar i sjösystemet, eftersom den gått på kanalen i över 20 år, berättar Lars Rudén.

Det fanns spekulanter från stora delar av världen, bland nnat var det en som ville köpa båten för att använda för sjuktransporter på Amasonasfloden i Brasilien.

Men till sist enades Petri Karhukorpi och Lars Rudén om priset och därmed kommer båten att vara kvar på Strömsholms kanal.

De har enats om att Petri ska hyra båten första året och i avtalet ingår det att han har option på att köpa den.

-Men jag har i princip bestämt mig för att köpa den.

Han tanke är att kombinera båttrafiken med de verksamheter han har dels på Barken konferens i Gladtjärn och dels med konferensanläggningen i Ramnäs, som han också driver.

-Min idé är att folk första dagen kommer till Ramnäs och så har vi lite aktiviteter där, andra dagen åker båten upp till Gladtjärn och där blir det nya aktiviteter, innan gästerna den tredje dagen fortsätter resan upp i Dalarna.

Petri Karhukorpi tror att detta kan intressera en hel del människor och därmed skulle han få bättre beläggning på sina anläggningar.

-Vi tänker köra från 25 juni till 19 augusti enligt en fastlagd turlista och under denna tid är det som lägst beläggning på mina anläggningar, säger Karhukorpi.

Ett problem tidigare har varit att det inte finns något kök på båten, men med den plan Karhukorpi skissar på så löser det sig på annat sätt.

-Det finns möjlighet att ha catering ombord och det ska vi naturligtvis utnyttja, bland annat ska vi även i fortsättningen ha räkkryssningar.

Tiden utanför den fastlagda turlistan kommer båten att gå i charter och även om den nu får Smedjebacken som hemmahamn så kommer Karhukorpi att köra hela sträckan ner till Hallstahammar.

En annan idé han jobbar med är att kunna utnyttja parken i Söderbärke, om det lyckas att skapa förutsättningar för driften av den.

-Jag vill inte köpa parken eller driva den, däremot är jag villig att vara en av de som hyr anläggningen.

Han avslöjar att han tidigare försökt få till ett samarbete med dåvarande parkledningen, men det har misslyckats varje gång. Det har helt enkelt inte funnits något intresse.

-Vi har faktiskt samarbetat en gång, det var när de ringde och frågade om de kunde låna engångs ölglas av mig, de fick de men jag fick aldrig tillbaka några, konstaterar Karhukorpi.

Bland annat skulle han kunna tänka sig att förlägga den midsommarfest han arrangerar varje år till parken i Söderbärke

-Den börjar bli lite för stor att ha i Gladtjärn, säger Karhukorpi.

Kommunalrådet Leif Nilsson (s) ser mycket positivt på att kanalbåten köps av Petri Karhukorpi.

-Vi har under flera år jobbat för att få mer trafik på kanalen och detta är oerhört roligt för orten Smedjebacken och dess innevånare.

Nilsson är övertygad om att det är hamnen och kringområdet som är det som kan locka mer turister till Smedjebacken.

-Det finns en kulturskatt kring hamnen som knappast någon känner till, summerar Nilsson.

Innan Petri Karhukorpi sätter MS Strömsholm i trafik ska båten genomgå en omfattande översyn. Bland annat ska den snyggas upp utvändigt och det ska rekryteras en kapten.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons