Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan luras på premie

Annons

För att förhindra att gamla bilar rostar sönder i skog och mark får bilägaren en summa pengar när bilen lämnas till en skrotanläggning. Det kallas skrotningspremie.

Biltillverkare och bilimportörer i Sverige har betalat en skrotningsavgift som hamnar skrotningsfonden, där premien tas. Avgiften bakar de in i det pris vi betalar för bilen.

Christa Conrad inhandlade sin lilla gröna Opel Tigra i Tyskland i april 2004. I samband med importen till Sverige fick även hon betala 1 500 kronor i skrotningsavgift, pengar hon skulle få tillbaka den dagen bilen gjort sitt.

Men Christa Conrad är kritisk till att man kallar det premie.

- Det är en pant jag lägger för att inte köra ut bilen i skogen när den ska skrotas, hävdar hon.

Nu har Christa inga planer på att göra sig av med bilen inom en överskådlig framtid, men med det förslag som regeringen lagt fram om att ta bort skrotningspremien, så inser hon att hon inte kommer att se röken av pengarna när dagen kommer.

-Vad gör de av mina pengar? undrar hon.

Hon har varit i kontakt med Vägverket som mer eller mindre kunde bekräfta hennnes farhågor om att hon i alla fall inte kommer att få tillbaka pengarna. Vilket stämmer väl överens med regeringsförslaget där man bland annat föreslår att skrotningsfondens pengar ska användas till bidrag till landets kommuner för att finansiera insamladet av gamla skrotbilar och som ersättning till personer som äger gamla bilar utan katalysator som ska skrotas. Vilket också irriterar Christa som anser att hon som kör miljövänligt och har katalysator på sin bil istället borde belönas.

Hon är också övertygad om att om den nya lagen träder i kraft så kommer fler bilar att lämnas åt sitt öde ute i skogarna.

- Definitivt, säger hon. Många kör nog inte milen till närmaste bilskrot om de inte får något för det.

KÄLLA: VÄGVERKET OCH REGERINGSKANSLIETS HEMSIDA EVA LANGEFALK

Mer läsning

Annons