Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampen mot maskinerna fortsätter

Annons

Kampen mellan människa och maskin fortsätter. I fredags spelades sista schackpartiet i en uppgörelse mellan två giganter.

Gary Kasparov klassas som världens bästa mänskliga schackspelare någonsin.

Han mötte Deep Junior som bör vara världens bästa schackdator.

Uppgörelsen slutade i remi och hela tävlingen blev oavgjort, 3-3. Teamet bakom Deep Junior och Gary Kasparov delade prispotten och fick ut 250 000 dollar var.

Under sammanlagt sex matcher lyckades Kasparov och Deep Blue vinna varsin gång. Övriga partier slutade i remi.

Mänskligheten har med andra ord inte lyckats ta tillbaka initiativet sedan schackdatorn Deep Blue besegrade Kasparov i en turnering 1997.

Analytikerna var lite förvånade att Kasparov valde remi i den sista matchen. Läget såg tydligen bra ut för den mänskliga schackspelaren.

I en intervju efter turneringen förklarade Kasparov att han naturligtvis ville vinna, "men det viktigaste var dock att inte förlora."

"Jag spelade bättre än maskinen och med samma ställning mot en mänsklig motspelare hade jag fortsatt och satsat på seger. Men mot en maskin hade minsta lilla misstag från min sida straffats sig", förklarar Kasparov i en intervju för AP.

"Till skillnad från en maskin kan jag inte glömma de fem föregående matcherna. Det är en fruktansvärd börda för en människa att spela under sådana förhållanden."

När Kasparov besegrades av Deep Blue 1997 var det ett genombrott för artificiell intelligens. Fram till dess hade alltid de bästa mänskliga schackspelarna kunnat besegra datorer och datorprogram. En märkbart irriterad Kasparov förklarade då att han missbedömde datorn, han trodde inte att den skulle spela schack på ett så pass mänskligt sätt som den gjorde.

Efter fredagens avslutande parti, som för övrigt gick att följa på nätet, var respektive tävlande berömmande inför motpartens prestation.

Teamet bakom Deep Junior berömde Kasparov för hans modiga spelstil och Kasparov var fylld av beundran inför schackdatorns intelligenta spelstil.

Bakom Deep Junior står ett team israeliska programmerare. Programmet har slagit alla andra schackprogram och har inte förlorat en turnering mot en människa på två år.

Det som är intressant med dagens bästa schackprogram, som Deep Junior och Deep Fritz är att de inte i så hög grad är beroende av processorkraft.

Deep Fritz, som anses i paritet med eller överlägset Deep Blue, använder bara 1,5 procent av den beräkningskraft som Deep Blue behövde. Förklaringen är att programmet nu har blivit betydligt bättre på att känna igen mönster och se sammanhang.

Tidigare har det varit ett om-

råde där människan trots allt varit överlägsen datorn.

Detta visar om inte annat, att utvecklingen drivs framåt inte bara genom snabbare datorer, utan även av bättre och smartare skrivna program.

Mer läsning

Annons