Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kämpade över 20 år - men fick blankt nej

Annons

Tung trafik dygnet runt, bilister som håller alldeles för hög hastighet, sömlösa nätter. Den problembilden presenterade boende på Bi- och Vallvägen vid ett möte med representanter från Vägverket och kommunen för ett år sedan.

I veckan bjöd kommunen in till en återträff. Efter det förra mötet har Vägverket genomfört bullermätningar i området.

- Bullernivån ligger under det värde som riksdag och regering fastställt och som vi måste följa för att det ska bli rättvist över hela landet. Efter som ljudnivån ligger under gränsvärdet äger vi inte längre problemet, säger Kjell Nyman, Vägverket.

Det torde innebära att det är kommunen som äger problemet, men Gun Drugge tycker annat:

- Vi vill fortsätta att föra en dialog med Vägverket för att hitta lösningar. Vi vet inte vem som är expert på vad, det här är ett svårt problem. Vi vill inte ha snabba lösningar som bara förvärrar problemet.

- Varför inte flytta ner riksvägen till Ivarshyttevägen där det bara finns industribyggnader, undrar en husägare.

- Ja då får ni nog vara beredda att vänta 23 år till. Allt är en fråga om pengar, först måste vi klara av den planerade renoveringen av vägnätet som nu finns och som sträcker sig fram till år 2015, säger Kjell Nyman.

Nyman lovade dock att titta över en lösning som skulle kunna sänka bullret en aning. Om Vägverket beslutar att dra ett mitträcke mellan Tvikstarondellen och Gussarvsrondellen skulle det vara möjligt att klä in räcket. Det skulle minska ljudet från den norrgående trafiken.

- Men först måste vi se om vi ska dra något mitträcke mellan rondellerna, säger Nyman.

Ett annat problem som de boende i området dras med är att långfärdsbussar och långtradare tar vägen genom bostadsområdet. Hans Andersson, förvaltningschef för miljö- och bygg, konstaterar dock att kommunen inom kort ska stävja problemet.

- Vi kommer inom kort sätta upp skyltar i området som ska leda till att den tunga trafiken minskar, säger han.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons