Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kamp om Kinas ölbryggerier

Annons

Kina har utvecklats till världens största enskilda ölmarknad med en tillväxt på 15 procent om året och potentialen är enorm i miljardriket där konsumtionen nått 20 liter per person. Därmed är de internationella bryggerierna där på köprunda.

Världens näst största bryggeri, SABMiller, har köpt 29,6 procent av kinesiska Harbin Brewery Group för närmare 90 miljoner dollar. Målet är att nå minst en femtedels andel av ölmarknaden i Kina. Med affären får SABMiller tillgång till 31 kinesiska bryggerier.

SABMiller äger utöver detta 49 procent och kinesiska staten 51 procent i China Resources som har intressen i 30 bryggerier och som hade planer på att förvärva Tsingtao Brewery, kinaettan.

Men världens största bryggeri, amerikanska Anheuser-Busch ska förändra sitt ägande i Tsingtao Brewery och ökar som ett svar från 9,9 till 27 procent av aktierna och dess 47 bryggerier.

Världsfyran Interbrew äger sedan i fjol 24 procent i Kinas femte bryggerigrupp Zhujiang Brewer.

Världsfemman Carlsberg köpte nyligen in sig i Dali Beer Group i Yunnan i Kina och slog samman det med ett tidigare förvärv av Kunming brewery som tillsammans får halva marknaden i Yunnan. Sedan år 2000 har Carlsberg 25 procent i ett samriskbolag tillsammans med Tsingtao.

Spendrups partner Heineken, världstrean, gick 1997 in i Kina och har sedan 2001 två procent av Kinamarknaden med sina två bryggerier i Hainan och Shanghai med 600 anställda.

Kopparberg har nyligen inlett ett cidersamarbete med Kinas största bryggeri, Tsingtao.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons