Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

JVM ger juniorhockeyn ett ansikte

Annons

Strid pekar också på vad representanten för internationella ishockeyförbundet, Frank Gonzales, sade. Att intresset för juniorlandslagshockey aldrig varit större utanför Kanadas gränser.

Det är bara för Per Strid och alla andra inom organisationen att ta åt sig av lovorden. Att arrangera JVM i Leksand och Mora är ett jättearrangemang där allt måste klaffa.

-Det här är större än vi någonsin kunnat ana, men det har gått skitbra.

Kring 10 000 besökare vid tisdagens båda inledande matcher i Ejendals arena var ett fullt godkänt resultat. Huvudmatchen Sverige-Kanada fyllde arenan till bristningsgränsen, eller 7 650 personer. Per Strid hyllar en ruggigt bra marknadsföring, och så finns ju fixstjärnan Niklas Bäckström med. Samma sak var det 1993. Då hette fixstjärnan Peter Forsberg. Visst har det sin betydelse för ishockeyintresset.

Vid JVM i Vancouver förra året fanns inte, enligt Strid, en enda svensk journalist på plats. Det svenska mediaintresset inför årets upplaga visar något helt annat. Runt 270 ackrediterade mediafolk finns på plats.

-Det är dubbelt så många som vi räknade med.

- Räknar vi sedan in alla högskolestudenter som är involverade på olika vis så kan det inte bli bättre.

-Det har skapats ett mediaintresse utan dess like.

Redan innan turneringen började, hade 39 000 biljetter sålts i Lek-sand och Mora.

-Det skulle inte förvåna mig om vi klättrar över 50 000 strecket.

Går resultaten som de ska, inte minst för Sveriges del, blir det en ishockeyfest i de båda Siljansorterna som sent ska glömmas.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons