Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jobb i fara när sjukresor skasamordnas

Annons

I flera år har en samordning av samhällsbetalda transporter diskuterats.

Från början var tanken att man skulle inrätta en gemensam nämnd för detta.

Men det förslaget är nu skrotat.

Istället rekommenderar nu Region Dalarna landstinget och kommunerna att skriva avtal med Dalatrafik, som får upphandla dels en samordningsfunktion och dels även själva transporterna.

Detta för att sänka kostnaderna för alla inblandade parter. Och skapa ett effektivare system med bland annat anropsstyrd trafik.

Beslut i denna fråga tas senast under maj månad.

Om man bestämmer sig för en samordningscentral, ska den både planera och beställa samtliga sjukresor och färdtjänstsresor i länet. Och i en framtid också alla skolskjutsar.

Landstinget planeras täcka kostnaderna för en samordningscentral - utöver andelen sjukresor. Detta för att de kommuner som vill vara med inte ska få för höga kostnader i förhållande till sin resevolym.

- Men enligt våra kalkyler sänks landstingets kostnader väsentligt trots den här lösningen, säger landstingets ekonomidirektör Lars Västholm.

I dag hanterar kommunerna färdtjänstsresor och landstinget sjukresorna.

Dessa resor omsätter i dag cirka 150 miljoner kronor tillsammans.

Enligt en kalkyl skulle kostnaderna för en resesamordningscentral - där alla färdtjänst- och riksfärdtjänstresor samt sjukresor ingår - hamna på 5,8 miljoner kronor.

Var denna central ska ligga geografiskt är inte diskuterat.

Men ett krav från Region Dalarna är att landstingets nuvarande beställningscentral för sjukresor i Ludvika - med tiotalet anställda - ska läggas ner.

Men landstingsstyrelsen, som ska diskutera frågan vid sitt sammanträde den 10 april, menar att man inför upphandlingen av en ny central kan styra den så att det finns en övergång av befintlig verksamhet.

- Det är viktigt att vi tar tillvara intressena hos personalen i Ludvika. Och blir det en ny samordningscentral är det inte omöjligt att den förläggs till Ludvika, säger Lars Västholm.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons