Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jimmy Persson sätter Skedvi på bilbyggarkartan

Annons

Håkan Persson driver företaget Håkans Svets och Allrep i lokaler strax intill servicestationen. Jimmy är en av dem som jobbar i företaget.

Från början var detta med ramar till Super seven-sportbilar en hobbyverksamhet, men nu har det blivit en del i företagets ordinarie verksamhet. Det finns intresse bland allt fler att bygga sina egna bilar.

Man plockar delar från andra bilar och bygger på ramen som Skedviföretaget tillverkar.

Dala 7:an, som Skedvibilen kallas, är en locoast anpassad till en Volvo 740 som donatorbil. Ramen är både lite bredare och längre än den Esther seven som den i stort sett är baserad på och som byggs i Kalmar.

- Från Volvo 740 kan det användas bland annat motor, växellåda, bakaxel, pedalställ och rattstång, berättar Jimmy Persson.

Sedan projektet startade 2001 har Skedviföretaget levererat nio ramar som nu finns i olika stadier av färdigställande, i garage hos olika ägare.

Så småningom kan den egenhändigt byggda bilen besiktigas hos bilprovningen och bli godkänd.

Det finns även vissa tävlingar där Super seven-sportbilar används.

Håkans Svets och Allrep har annars i sin verksamhet mekanisk verkstad, byggnadssmide, indu-strimontagen med mera.

- Vi är i dag sju personer verksamma i företaget, berättar Håkan Persson.

I samband med visningen i lördags av Super seven-sportbilar passade företaget även på att visa Masspisen som tillverkas av företaget.

Konstruktör är Tommy Wiberg, Garpenberg, och spisen säljs av hans hustru Grete.

Till spisen används spritbränsle och som tillbehör finns ett galler så att en kastrull kan sättas på spisen. Hur det går till visade Tommy Wiberg i lördags då han hade en kastrull med ärtsoppa som stod och puttrade.

- Spisen kom ut i höstas, berättar han.

ROLAND BERG

Mer läsning

Annons