Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jättebråk om Dalhalla

Annons

På ena sidan stod en imponerande samling musiker och operachefer från hela landet. På den andra vänföreningens sittande styrelse och ledningen för programverksamheten.

Tillsammans med Dalhallas konstnärliga ledare Margareta Dellefors överräckte den samlade operaeliten ett brev till årsmötet undertecknat av bland andra Kungliga operans vd Bengt Hall, Malmöoperans vd Stefan Schöld, förre rektorn för Operahögskolan Kerstin Meyer, förre chefen för Göteborgsoperan Dag Hallberg, pianisten Gunilla Flinck och Rikskonserters direktör Björn W Stålne.

Deras anklagelser var hårda.

Kravet var att vänföreningens styrelse med ordförande Lena Hjelm-Wallen i spetsen skulle avgå.

För detta angav de två skäl.

För det första menade de att andelen klassisk musik och opera är alldeles för liten i Dalhalla jämfört med 1996. Syftet med arenan har förfelats. Andelen klassisk musik måste regleras i ett avtal med företagets ledning. "Med oro ser vi hur de inledande årens framgångsrika programprofil är på väg att urholkas till förmån för populärmusik och underhållning av mer allmänt slag".

För det andra menade de att styrelsen och ledningen för Dalhalla misshandlar sin konstnärliga ledare Margareta Dellefors. Hennes ställning, befogenheter och resurser är inte vad de bör vara, enligt brevet. De menade att styrelsen försöker manövrera ut henne och att Dellefors "medvetet motarbetats".

Frågan om Margareta Dellefors position är mycket känslig.

Såväl Dalhallapubliken som musikbranschen känner Dellefors som kvinnan som skapade alltihop. Den person som ensam tiggde ihop pengar så att Dalhalla kunde startas.

Hon har ryktet om sig att vara en stridbar person med en oerhörd energi som ingen sätter sig på.

Men att det har funnits kritik mot Margareta Dellefors sätt att arbeta har varit tydligt länge. Hon är en omdiskuterad person med ett omvittnat envist sinnelag.

Redan i sitt hyllningstal då Dalhalla invigdes 1994, sade Birgit Nilsson efter att förklarat att utan Margareta Dellefors intensiva insats så hade det inte blivit någon musikarena i kalkbrottet: "Visst hörs kritikerna. Det är alltid lättare att kritisera än att göra en insats. Kritik kostar ingenting. Men musik är ingen handelsvara".

I brevet krävdes bland annat att Dellefors lön och pensionsvillkor skulle förbättrats väsentligt.

Leif Svensson, ordförande i Dalhallas produktionsbolag svarar på kritiken:

- Vi har samma antal klassiska konserter i år som 1996. Det var en svacka under år 2002 på grund av dålig ekonomi under året innan.

Om man räknar i procent har antalet klassiska konserter minskat, erkänner Leif Svensson, men det beror på att antalet andra typer av konserter ökat under senare år. Förklaringen är ekonomisk. Den klassiska musiken bär sig inte själv utan måste kompletteras med andra evenemang.

- Det borde alla operachefer som driver verksamhet till 80 procent finansierad med samhällsmedel förstå.

Om Margareta Dellefors förmåner säger han:

- Från början var det ett helt ideellt arbete utan lön. Nu har Margareta Dellefors en halvtidslön på 17 000 kronor i månaden och det motsvarar en månadslön på 34 000. Vi har fört resonemang om hur det här ska hanteras, men det är inte rimligt att vi ska löneförhandla via media.

Trots operavännernas storm återvaldes den sittande styrelsen i lördags. Men Leif Svensson tror inte striden är över.

Vad händer nu?

- Det kan jag inte svara på. Det som hänt är mycket allvarligt och är något som vi nu måste diskutera inom Dalhallas produktionsbolags styrelse.

MARTIN AAGÅRD

Mer läsning

Annons