Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägssatsningar skjuts på framtiden

Annons

Banverket ska under våren revidera framtidsplanen som gäller åren 2004-2015. När planen togs 2004 innebar den 107,7 miljarder i nyinvesteringar i järnväg.

I den reviderade planen är kostnadsramen uppräknat med 0,9 procent jämfört med 2004 - till 109 miljarder. Samtidigt har dock prisutvecklingen i anläggningsbranschen varit 15-20 procent sedan 2004.

Bland annat beroende på kraftigt höjda stålpriser.

Det gör att projekt för åtskilliga miljarder kronor kommer att få plockas bort, skjutas ännu längre in i framtiden, när planen omarbetas.

-Många projekt hamnar utanför, bekräftar Hans Öhman, chef för banförvaltningen.

Han konstaterar att revideringen ska göras på väldigt kort tid. I april ska ett förslag ut på remiss och i mitten av juni ska en reviderad plan överlämnas till regeringen. Hans Öhman är inställd på att det kommer att bli mycket debatt och kritik från de områden som blir utan pengar. Men Banverket kan inte göra mer än vad de ekonomiska medel man får, räcker till.

I Borlänge slåss kommunen både för en satsning på Dalabanan och för ett dubbelspår mellan Falun-Borlänge, och för en tidigareläggning av de satsningarna. Banverket ska inom kort uppvaktas om Dalabanan.

- Det är inte oss man ska uppvakta, utan de som ger oss pengar, menar Hans Öhman.

Flera stora järnvägssatsningar är på rull. Citytunneln i Malmö, Ådalsbanan, Nordlänken och Hallandsåsen är några. Frågan är hur mycket pengar det blir över till andra projekt.

Samtidigt ska Banverket också jobba med ett underlag inför regeringens kommande proposition om inriktningen för åren 2010-2019.

-Där finns olika nivåer på ramarna, säger Hans Öhman.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons