Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägssatsning - men långsammare tåg

Annons

Banverket har nu runt 800 anställda i Borlänge.

Huvudkontoret har växt under många år. Till juli kommer den nya Järnvägsmyndigheten till Borlänge.

Med samtidigt som Borlänge utvecklas allt mer som järnvägens centrum i Sverige, har satsningarna på den järnväg som dalfolket ska resa på prioriterats ned.

Banverkets generaldirektör Bo Bylund vill dock inte se det som att Dalarna prioriteras bort.

- Vi gör jättestora satsningar i Bergslagen när det gäller att anpassa järnvägens behov till näringslivets godstrafik. Det har vi sett som det absolut viktigaste. När det gäller persontrafiken så är det inte möjligt att tillgodose alla önskemål som finns från landet. Det är hela tiden en avvägning mellan projekten. Här har vi, och ytterst regeringen, slagit fast att tunnlar i Stockholm, Citybanan i Malmö, Nordlänken och Västkustbanan är viktigare.

Investeringar för att höja hastigheten på Dalabanan finns först efter 2013. Osäkra pengar har många ansett, eftersom det med största sannolikhet görs en omrevidering av planen innan dess.

- Nej, det är fel att säga att pengarna är osäkra.

- Visst, det kan hända väldigt mycket från år till år. Vi kan få mer eller mindre pengar från år till år. Till vissa byggen kan planeringen bli tidigare eller senare. Visst, det kan bli senare. Men också tidigare, säger Bylund.

Han kan trots allt inte vara annat än nöjd med tilldelningen i framtidsplanen.

- Vi får 107,5 miljarder att investera för, vilket är en rejäl ökning. Däremot har vi haft en del synpunkter på att vi ska behöva mer pengar till anslaget för drift och underhåll, så att vi ska kunna hålla bättre kvalitet på våra banor.

Banverket ökade i fjol antalet anställda med 200 personer.

- Huvudkontoret har ökat ganska kraftigt under flera år.

- Det beror på att vi fått många fler arbetsuppgifter. Vi har bland annat fått ansvaret för 25 000 fastigheter från SJ, vi har tagit över ansvaret för Järnvägsmuseet i Gävle, vi har stärkt vår organisation för upphandling, vi har fått nya mål för jämställdheten, och byggt upp en omfattande internrevision.

- Banverket telenät har också växt mycket i Borlänge och Gävle de senaste åren, berättar Bylund.

- Men det senaste året har ökningen framförallt varit inom Banverket produktion och Banverket projektering.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons