Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägens renässans

Annons

Undertecknad har nyligen kommit över den nedsabling som Mauritz Bropetters och kommunfullmäktige utförde gentemot min järnvägsidé. Jag kommer tillbaka med min järnvägsidé, det kan bland andra Mauritz Bropetters vara säkra på.

Jag har naturligtvis tänkt vara med när Byggnads Dalarna till vår regering överlämnar namnlistorna mot okontrollerad arbetskraftsinvandring. Om Byggnads inte har något emot det ska jag överlämna allt materiel jag har om min järnvägsidé till Göran Persson i samband med överlämnandet av namnlistorna.

Han ska få alla svar jag har fått från Norge. Byggnads i Borlänge kämpar för Dala-Kanal, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Egentligen måste jag erkänna att min idé är mycket bättre.

I dag besökte jag biblioteket i Ludvika. På andra våningen har vårt bibliotek en monter med aktuellt EU-materiel. Jag läste igenom en skrift som handlar om regional-satsningar och kommunikationer.

Fransmannen Michel Barnier, som i EU är ansvarig för regionalpolitik och infrastruktursatsningar, pläderar för järnvägssatsningar som förenar två länder.

Nyligen har det också visat sig att EU:s regionalfonder går med stora överskott, eftersom bland andra Sverige inte kommer med några bra idéer.

Utbyggnaden av Kvarnsvedens pappersbruk är ännu en faktor som talar för en järnväg mellan Bergslagen och Oslo. En annan viktig faktor är invigningen i höst av tyskarnas lastbilstullar, det så kallade toll-collect-systemet. Det kommer satsningar på järnvägen, var så säkra! Min far, som var järnvägare, kommer att få rätt till slut.

BIRGER HANSSON

Mer läsning

Annons