Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnväg får HVDC-länk?

Annons

En lösning som är tänkt att tillfredsställa miljöopinionen och New Yorks behov av ny elkraft via en HVDC-kabel under en järnväg rakt in på Manhattan.

Tidningen Albany Times rapporterar att ett nybildat bolag, Conjunction LLC, startats med målet att bygga en stor likströmsöverföring från Albany County till New York City.

Steven Mitnick, som är företrädare för Conjunction, tycker att han kommit fram till en strålande idé som kan vinna gehör.

Han föreslår en likströmslinje jämsides med järnvägslinjen från Albany till Manhattan.

Eftersom järnvägen har tillstånd så vill han utnyttja denna rätt.

En tredjedel av länken är tänkt att byggas med en nedgrävd kabel för att blidka dem som anser att kraftledningsstolpar stör miljön.

2 000-megawattslänken blir enligt förslaget 140 miles lång, cirka 225 kilometer och enligt initiativtagaren USA och kanske världens längsta kabelöverföring. Projektet som döpts till "Empire Connection" är kostnadsberäknat till 750 miljoner dollar, 6,8 miljarder kronor.

- Det har aldrig byggts så långa och kraftfulla kabelöverföringar i marken på grund av att det blir så otroligt dyrt. Men behovet av kraft i New York City är så stort att det kan betala sig, säger Mitnick som uppskattar att markkabel kan kosta upp till 3,5 miljoner dollar per miles.

Bakom idén till Empire Connection finns också en tanke att kraften i länken kan underlätta stängningen av det kontroversiella kärnkraftverket Indian Point.

Redan har flera miljögrupper uttryckt stöd till kraftöverföringsprojektet och gillande för likströmstekniken som löser problemen med elektromagnetiska fält, men en kritik återstår och det är att elkraften kommer att genereras av smutsiga genereringskällor.

New Yorks kraftsystemoperatör bedömer att det behövs 7 100 megawatt ny elkraft 2005 för att trygga elförsörjningen. Den nya HVDC-projektägaren är optimist, han tror att han kan få tillstånd och ha kabellänken i drift 2005 vilket förefaller otroligt även om allt skulle gå på räls.

Tidningen skriver att det svåraste blir finansieringen och i USA är denna del utomordentligt svår efter Enrons kollaps. Därtill så ska tre järnvägsbolag, bland annat Amtrak, ge sitt godkännande utöver alla traditionella myndigheter.

För HVDC-industrin handlar det om strömriktarstationer motsvarande ett värde av 2,4 miljarder kronor, eller upp mot 3 000 årsarbetstillfällen om projektet skulle bli av.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons