Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Japanprojektet lever

Annons


Det säger Hans Shimizu Karlsson, 43, bördig från Gonäs och Ludvika. Han har bott i Tokyo i 14 år och brinner för mera utbyte mellan Japan och Sverige.

- I det här fallet handlar det om hälsotjänster. En idé kan vara att ta över folk från Japan som lär ut metoderna till personal vid företaget i Ludvika. Men eftersom jag ännu inte haft några kontakter med företaget, som dock ska vara väldigt intresserat, så ber jag att få återkomma med detaljer, säger han.

1998 skrev NLT för första gången om "Japansatsningen". Shimizu Karlsson hade då fått kontakt med kommunens näringslivsenhet och det talades om att locka japanska turister till Ludvika kommun och Säfsens vildmark. Man hade också en vision om att Laggens pannkakor skulle exporteras till den japanska marknaden.

Sedan gick projektet i stå, i alla fall utåt. Den 23 augusti 2001 konstaterades i en NLT-rubrik att det var "trögt för Japansatsningen". Ludvikas näringslivschef Jan Björnehaag hoppades på bidrag från EU och staten för att komma vidare med projektet.

I dag är tankarna på EU-bidrag skrinlagda. Men Japanprojektet lever i allra högsta grad, enligt vad både Björnehaag och Shimizu Karlsson berättar för NLT.

- Vi har en del lokala företag som är inne i projektet. De vill sälja mot den japanska marknaden, inte bara produkter utan också tjänster, förklarar Björnehaag och tillägger att han via e-post har kontakt med Shimizu Karlsson någon gång i veckan.

"Japansvensken" från Gonäs har inte gett upp tankarna på att övertyga fler japaner om att Sverige och Bergslagsområdet kan vara värt en semesterresa.

- Men jag förespråkar en trappstegsmodell, där man börjar med lättare saker som kostar mindre men också ger mindre ekonomisk återbäring, för att sedan ta ett trappsteg i taket mot lite svårare men också mer lönande verksamheter.

- Traditionell turism ligger ganska högt upp på trappan, och vi behöver först bygga upp en grundförståelse för vad Japan är, och vad man i Ludvika kan göra för japanska besökare. Det gör vi på de första trappstegen, framhåller han.

Ett första steg mot "riktig turism" kan vara att låta japaner i vårdbranschen besöka Ludvikaområdet. Den svenska modellen är beundrad i Japan.

- Men de ska inte bara komma för att titta utan även ges möjlighet att jobba på vårdanläggningar som en form av praktikanter. Det är ett utbyte som är lite mer än vanlig turism och jag har redan haft kontakter med företrädare för vårdsektorn i Ludvikatrakten.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons