Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Japanerna invaderar innan jul?

Annons

Ett japanskt hushåll har i genomsnitt 1,4 miljoner kronor i sparkapital. Det är det kapitalet som Gonäsbördige Hans Shimizu Karlsson, numera bosatt i Tokyo, hoppas på att kunna locka japan-erna att spendera i Ludvika. När han väl fått i gång det projekt som han arbetat på i fem år, vill säga.

- Det kommer någon form av besked i augusti, lovar han.

För tillfället är han sysselsatt med att söka bidrag och investerare till projektet.

- Det är inte lätt, säger Shimizu Karlsson.

- Många tvivlar när det gäller internationella satsningar. De tror inte att de har någonting att komma med på en så stor marknad.

- Men det är fel. Till exempel är ishotellet i Kiruna välkänt i Japan. Om man ska lyckas internationellt handlar det om att profilera sig.

- Sverige har länge legat långt ned på listan som turistmål med potential. Det beror på att modet har varit att besöka kända turistmål, såsom Eiffeltornet. Sådant finns det relativt lite av i Sverige, därför har vi inte varit så "inne".

- Nu har opinionen svängt, till förmån för aktiviteter där man på ett mer genuint sätt upptäcker ett land. Det gagnar helt klart Sverige.

Vad gäller Japansatsningen är profilen utbildning.

- Tanken är att man ska få turisterna att stanna länge, och komma in mer på djupet.

- Dels är det intressantare för dem, men det ger också mer klirr i kassan för Ludvika.

För tillfället finns planer på att arrangera kurser i till exempel ridning och brödbakning.

- Bröd existerar nästan inte i Japan. Därför är jag övertygad om att de skulle vara intresserade av att lära sig mer på den fronten.

Han talar också om svensk design, av möbler och tyger.

- Det viktiga är att de aktiveras och känner att de återvänder några erfarenheter rikare.

Att japanernas semesterperioder är mycket korta, ser han inte som något problem.

- Det gäller att rikta in sig på rätt målgrupper. Lärare har mycket semester och pensionärer har i stort sett obegränsat med tid.

- Och som sagt, några problem att få fram pengar finns inte.

I september kommer Hans till Sverige för att spela in en utbildningsvideo.

- Jag har inte valt område än, men det ska vara någonting konkret, roligt och annorlunda.

Videon ska sedan sändas via internet och mobiltelefoner.

- I Japan är vi väldigt tekniskt avancerade, så det är helt klart det bästa sättet att nå ut till befolkningen.

Han räknar med att sända videon under hösten.

- Det är inte omöjligt att vi kan ta en testgrupp till Ludvika redan innan jul, säger han positivt.

- Visionen är att vi till slut ska kunna erbjuda det bästa kurs-utbudet i hela Europa för japaner, avslutar Hans Shimizu Karlsson.

STINA ANDERSSON

Mer läsning

Annons