Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag är på banan

Annons

Sedan många år deltar jag i arbetet med att förbättra järnvägsnätet i Dalarna. Under hösten har jag i riksdagen dels lagt en motion om en rejäl satsning på Dalabanan, dels i den allmänpolitiska debatten talat för en investering i storleksordningen 1,5 till 5 miljarder kronor på denna bana.

Att göra något åt Dalabanan är för länet ett mycket viktigt framtidsprojekt. Inom ramen för Dalabanans intresseförening kommer vi att ta initiativ till uppvaktningar och påtryckningar nu när det finns ett detaljerat program för hur Dalabanan, Mora till Stockholm, konkret kan förbättras.

När det gäller dubbelspåret mellan Falun och Borlänge så har jag för bara någon dag sedan diskuterat frågan med Banverkets generaldirektör P O Granbom. En uppvaktning kommer att äga rum i januari - februari nästa år i syfte att bana väg för projektet nu när Banverkets framtidsplan ska revideras. I nuvarande plan ligger investeringen 2013-2014. Vi måste försöka få satsningen tidigarelagd.

Västerdalsbanan måste underhållas och rustas upp på ett sådant sätt att både gods- och persontrafiken kan fortsätta. Inte minst viktigt är det när en ökad beläggning på personsidan kan noteras. Jag tycker det är en fin framgång för det arbete som lagts ned av Tåg i Bergslagen, intresseföreningen för Västerdalsbanan och det nätverk för banan som Lindström skapat. Resultatet av det jobbet visar att det är oacceptabelt att släpa efter med underhållet.

Standarden på banan Ludvika-Fagersta måste förbättras rejält. Bergslagspendeln ska ha vårt stöd.

När det gäller tidtabeller, tidhållning och marknadsföring så anser jag att Tåg i Bergslagen och SJ har ett gemensamt ansvar för att hela tiden förbättra sin service. Att ta ett sådant ansvar tillsammans är viktigare än att bolagen uppfattas konkurrera och strida med varandra.

PETER HULTQVIST PETER HULTQVIST (S) ÄR RIKSDAGSLEDAMOT FRÅN BORLÄNGE.

Mer läsning

Annons