Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ja-kampanj med pannkaka och godis

Annons

- Jag är inte ett dyft rädd för Spendrups del, vi har ju redan framgångsrikt konkurrerat med först Pripps och nu danska Carlsberg. Varför skulle jag inte klara av att konkurrera med några skitbryggerier från kontinenten, sa Jens Spendrups när han mötte pressen och Gävle-Dalanytt.

- Jag är glad om vi kan fortsätta att ta marknad för Spendrups, vi har en årlig tillväxt på 5-10 procent så det kommer att ta 10-15 år att fördubblas, sa Jens Spendrup och lät sig imponeras av Gun-Britt Malmquists nya pannkaksfabrik Laggen som han besökte för första gången.

- Det är inte i storföretag som ABB som de nya jobben kommer utan i små som Laggen, sa Malmquist och redovisade att hennes tillväxtmål är att fördubbla sitt företag med tio sysselsatta på 10 år:

- Men jag vill skapa nya jobb här i trakten, då måste man kunna exportera, ansåg hon och sneglade på Jens Spendrups BMW 325CI.

- En sådan vill jag också tjäna ihop till, sa hon och menade att nyckeln till tillväxt, jobb och att tjäna pengar ligger i att man får arbeta med exporten på samma villkor som andra europeiska företag.

- Du kommer säkert att lyckas, trodde Jens Spendrup som berättade att när hans farfar 1923 kom till Grängesberg så hade han två hästar och fem anställda i det nya bryggeriet.

Jens Spendrup var inte lite sur på att det är nationalekonomerna som i tv tillfrågas om för- och nackdelar med euron för företagarna.

- Vi kan svara själva, 70 procent av oss är för euron.

- Sverige har gått bakåt i 30 år, vi är fjärde fattigaste EU-land. Vi behöver få in högre skatter och slippa höra om nedskärningar i det offentliga. Det kan vi inte få annat än med hög tillväxt, inte högre taxor.

- Det behövs en större privat sektor, ansåg Malmquist.

Om det räcker med tal om tillväxt, jobb och godispengar att ändra opinionen visar sig i höstens val.

Jens Spendrup som har fått en stark position på ja-sidan berättar att han redan haft 30-kampanjmöten.

- Ja har hunnit med elva högskolor men roligast var det på Marbella där jag mötte 250 utlandssvenskar och Alice Babs.

Och när svensken kan handla med riktiga svenska euro så är detta Jens Spendrups tro om de svenska priset på en 1,5 liters Loka i PET-flaska,

- 1,45 euro, fast i lågprisbutiken blir det nog 0,98 euro, men då har de pressade marginaler. Jag tror inte på att priserna ökar i Sverige.

- I Finland pressades priserna nedåt och på sikt kommer varor som säljs i hela unionen att prismässigt harmoniseras. I Sveriges fall med toppriser redan nu så kommer vi att följa Finlands väg och se pressade priser med euron, bedömer Jens Spendrup som uttrycker att tyvärr så kommer en ny valuta inte att inverka på hans stora bekymmer, den höga svenska ölskatten.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons