Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ja i Bryssel _ bingo för tv-bolagen

Annons

EU:s kulturministrar röstade på torsdagen ja till ett nytt tv-direktiv som i många delar ger de kommersiella tv-bolagen större frihet.

TV|4 är en av de stora vinnarna på förslaget.

Det nya tv-direktivet, Television utan gränser, är en kompromiss mellan ministerrådet och EU-parlamentet som också EU-kommissionen ställde sig bakom på torsdagen.

Det innehåller färre detaljregleringar för tv-bolagen än det föregående. Bolagen får till exempel i framtiden, med några få undantag, själva bestämma när de vill bryta för reklam. För TV|4:s del betyder det att det kan bli slut på de otaliga fällningarna i Granskningsnämnden för brott mot de nuvarande svenska reklamreglerna, fällningar som genom åren kostat tv-bolaget miljonbelopp.

Enligt direktivet får tv-bolagen sända 12 minuter reklam per timme. Det är samma gräns som regeringen redan föreslagit ska gälla för TV|4 så att bolaget får samma villkor som konkurrenterna på den svenska marknaden.

Sammantaget är inte det nya tv-direktivet någon större framgång för svenska politiker. Sverige försökte under ordförandeskapet 2001 exportera det svenska förbudet mot barnreklam till hela EU, men det blev blankt nej. Därefter har svenska regeringar försökt få in de svenska tv-bolagen som sänder från Storbritannien (TV|3 och Kanal|5) under svensk lag, men även det har mött starkt motstånd. Så sent som i höstas röstade Sverige i ministerrådet mot det förslag som då låg på bordet.

De svenska ståndpunkterna fick visst stöd då ministrarna på torsdagen kommenterade förslaget man nu sagt ja till. I det finns det skrivningar om obligatoriskt samarbete mellan sändar- och mottagarländerna. Om det inte fungerar ska EU-kommissionen avgöra tvisten. Det är en avgörande skillnad, enligt Lena Adelsohn Liljeroth.

TT

Mer läsning

Annons