Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Irländare krökar mest per gång

Annons

Irländare är de som krökar mest per gång när de dricker alkohol. Svenskarna ramlar in på en god femteplats, enligt en undersökning från EU-kommissionen.

Det är drygt 28 000 européer som, i oktober och november förra året, svarat på frågor i den så kallade Eurobarometern om attityder till alkohol.

Kommissionen varnar för att uppgifterna om hur mycket de utfrågade konsumerar måste tas med en nypa salt, eftersom det finns en tendens att underskatta eller medvetet uppge ett lägre intag än det verkliga.

Jämfört med en liknande studie som gjordes 2003 tycks konsumtionen av alkohol i EU-länderna vara i stort sett oförändrad, också vad gäller antalet personer som nyttjar alkohol.

Enligt den definition kommissionen använder för råsupa, på engelska kallat "binge drinking", ägnar sig var tionde av dem som druckit alkohol den senaste månaden åt råsupande. Det gör man när man tar mer än fem drinkar/öl varje gång man dricker.

Av irländarna som sa att de druckit månaden före uppgav 34 procent att de, när de dricker, tar fem eller fler. Därnäst kom finländarna, 27 procent dricker fem eller fler, av britterna 24 procent, av danskarna 23 procent och av svenskarna 16 procent.

Lägst på skalan hamnade greker och italienare där bara 2 procent av dem sa sig dricka mer än fem drinkar/vinglas/öl per gång.

EU-kommissionen använder resultaten i arbetet med EU:s alkoholstrategi, som antogs i höstas efter många års förarbete. Till sommaren ska det första hälso- och alkoholforumet, inom ramen för strategin, hållas.

I strategin talar EU-kommissionen för att EU-länderna ska lära av varandra, snarare än att kommissionen ska försöka använda sin mycket begränsade makt att lägga förslag om EU-regler för alkohol. Enligt Eurobarometern finns det ett stort stöd, tre fjärdedelar av de tillfrågade, för att ha varningstexter och riktade budskap om alkohol för gravida, unga och bilförare. En lika stor andel vill förbjuda alkoholreklam med unga som måltavla.

Över 80 procent anser att alkohol inte ska få säljas till ungdomar under 18 år.

Tre fjärdedelar, 75 procent, av de tillfrågade sa att de druckit alkohol någon gång under det senaste året. Den överväldigande delen av de som druckit det senaste året hade också gjort det de senaste 30 dagarna.

TT

Mer läsning

Annons