Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Internetanvändningen hos företag växer

Annons

Trots de positiva siffrorna, är Svenskt Näringsliv inte riktigt nöjda. Sverige ligger nämligen i mitten av statistiken i Europa, vad gäller småföretag. Förhoppningarna är att positionen ska förbättras.

Inom vissa områden har det dock gått snabbare än andra.

- Mäklarbranschen har revolutionerats tack vare Internet, säger Margareta Olsson på Mäklarcentrum Hans Olsson.

Förr var mäklarna beroende av den lokala annonseringen. Nu är de anslutna till en gemensam tjänst på Internet.

- 80 procent av fastigheterna vi säljer, har kunden först sett på nätet. För några år sedan var den siffran noll.

Det innebär dock inte att alla mäklare numera är dataexperter - tvärtom.

- Nu har vi mer tid för personlig kontakt och det är väldigt bra. Den kan man trots allt aldrig lägga ut på nätet.

Husvagnsförsäljaren Kurt Kristensen ser också stora fördelar med Internet. Men även han betonar att det främst gäller det första steget.

- Kunden gör sin inledande sondering där. Sedan krävs det en personlig kontakt, bland annat för att diskutera priser.

Några inköp den elektroniska vägen görs dock inte.

- Men däremot kan man titta vilka priser konkurrenterna har.

På betongfabriken Swerock är användningen av Internet lite mer blygsam.

- Det förekommer att vi köper och säljer via nätet, men i väldigt liten utsträckning, säger Leif Carlsson.

Fortfarande är närheten till dem man köper in varor av viktig.

- Det mesta sköts här på orten och då är det bara att åka dit. Man vill ju helst se grejerna.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons