Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Intensivt arbete för att få igång flygtrafiken

Annons

Idag, onsdag, träffas styrelsen för AB Dalaflyget i Borlänge för att diskutera krisen för flygtrafiken Mora-Arlanda som drastiskt upphörde i helgen.

Det är inte första gången flygbolaget EEE utmärker sig på det här sättet, och Moras kommunalråd, Lars Matsson-Frost, hoppas EEE blir kvar på marken i fortsättningen.

- Det är djupt olyckligt att de överhuvudtaget kom igång med trafik i höst, och det som nu inträffat är vad jag befarat hela tiden. Vi har med åren fått viss erfarenhet av den bärighet EEE haft, säger Matsson-Frost.

Enligt tidtabellen skulle flygtrafiken pågå den här veckan och nästa innan juluppehållet. Nu blev det bara två veckor, av ämnade fyra, under december och för den trafiken skulle flygplatsen i Mora få 30 000 kronor i landningsavgifter.

EEE har haft en mängd ekonomiska problem och bland annat genom alla krav från olika håll ville Rikstrafiken stoppa EEE:s inträde på den trafikpliktiga linjen Sveg-Arlanda. Det lyckades nu inte, men genom att EEE tog på sig ansvaret att trafikera Sveg-Arlanda, kombinerat med mellanlandning i Mora, var bolaget också skyldigt att trafikera den trafikpliktiga linjen under minst sex månader. Nu blev det bara sex veckor och ett sådant avbrott gör man egentligen inte ostraffat. Tidningen sökte förgäves en representant för Rikstrafiken för en kommentar under gårdagen.

Sedan EEE:s vd, Martin Lindskog, hastigt avled för en tid sedan, har Daniel Elfstedt intagit vd-posten i bolaget. Han förklarade på tisdagen att det arbetas med en lösning.

- Vi hoppas det ska gå att rekonstruera företaget. Ambitionen är i alla fall att vi eller någon annan ska kunna ta upp flygtrafiken på Mora igen. Det är allt jag kan säga för dagen, lät han meddela.

Flygplatschefen i Mora, Nils Artur Andersson, tycker i det uppkomna läget att det i alla fall känns tryggt att det nybildade AB Dalaflyget är sjösatt. Det tar över driften av flygplatserna i Mora och Borlänge från årsskiftet, därtill dess personal.

- I bolagsstyrelsen sitter människor som kan den här branschen och det är ett faktum som känns tryggt, menar han.

Det var meningen att flygtrafiken Mora-Borlänge-Arlanda skulle upphandlas för en femårsperiod för att skapa en långsiktig lösning. Den upphandlingen fick stoppas i somras, sedan EEE agerat med hot om juridiska konsekvenser om upphandlingen fullföljdes.

Framförallt lyckades bolaget stoppa upphandlingen genom att anmäla att EEE skulle trafikera linjen kommersiellt. På samma sätt blåste EEE bolaget Next Time Jet på uppdraget att trafikera Sveg-Arlanda, ett uppdrag Next Time Jet tilldelats av Rikstrafiken.

Nu är det många som sitter med facit i hand på vad de tidigare väntat skulle ske med EEE:s flygtrafik. I alla fall på Moralinjen.

En av dem är tidningens reporter Nisse Schmidt som, på väg hem från Amerika, får reda på att han inte kan nyttja sin flygbiljett från Arlanda.

- Jag var skeptiskt redan den 1 december då jag skulle flyga från Mora till Arlanda. Därför var jag uppe klockan 05.00 på morgonen och ringde flyget för att försäkra mig om att det skulle bli avgång. Annars fanns tid att ta bilen till Arlanda.

Nisse kunde flyga till Arlanda. Därifrån fick han ta tåget till Mora.

Flygbiljetten, tur och retur med EEE, har han betalat 2 200 kronor för.

Berth Tennstedt i Orsa är en annan som haft bekymmer.

- Jag har betalat en flygbiljett för min mor, som bor på Gotland, och som ska komma och fira jul med oss i Orsa. Det kom som en chock att flyget var inställt och att jag skulle tvingas ta ledigt från jobbet för att åka ner till Arlanda och hämta min mor, berättar Berth.

Efter kommunikation med flygplatspersonalen i Mora har det löst sig, så att Berths mor istället flyger till Borlänge och det blir en betydligt kortare sträcka för Berth att färdas med bilen.

- Jag har betalat en knapp tusenlapp för mammas flygbiljett och de pengarna har jag blivit lovad att få tillbaka om jag skickar biljetten till flygplatsen, säger Berth Tennstedt.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons