Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte någon busflygning

Annons

Sven Tumba ramlade vid VM-hockeyinvigningen och Lill Lindfors tappade klänningen vid Eurovisionsschlagerfestivalen. Och ingen glömmer väl OS-invigningen i Los Angeles när plötsligt mannen kom flygande genom luften med en raketmotor på ryggen.

Det var in tisdags i förra veckan som många leksingar höll på att sätta hjärtat i halsgropen när det väldiga Herculesplanet tycktes stryka över hustaken i centrala Leksand. Så också Jan-Erik Hed i Tibble som trodde att det rörde sig om en nödlandning.

- Det var inte farligt lågt, lugnar Bjurhell. Vi flög på cirka 75-100 meters höjd.

Helt i sin ordning alltså. Militärplan under övningsflygning får flyga på 50 meters höjd där så är tillåtet. Över vatten ända ned till 20 meters höjd.

Anders Bjurhell som de senaste 22 åren jobbat som flygnavigatör berättar att förra veckan flygövning inleddes på F7 i Såtenäs i Lidköping. Färden fortsatte sedan på låg höjd över Värmland och vidare mot Dalarna. Snöfallet omöjliggjorde dock en landning i Mora varför Helculesplanet och dess besättning fortsatte söderut mot Dala Airport i Romme. Det var då Bjurhell och hans kollegor passade på att ta sig en närmare titt på Leksands centrum och kanske kastades en blick på cityhotellet som öppnas veckan före påsk?

Någon busflygning var det alltså inte tal om.

- 50 meter är normalt vid en lågflygning, intygar flygövningsledaren i Såtenäs Ulf Sjöberg. Över vatten får vi flyga ännu lägre.

Han erkänner att planet ser mäktigt ut på så nära håll.

- Det är klart att folk undrar.

Anders Bjurhell med runt 10 000 timmar som navigatör i luften hoppas att han inte skrämt slag på leksingarna.

- Jag hoppas vi inte skrämt någon. Det var inte meningen.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons