Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Inte krångligt vara miljömedveten"

Annons

Kampanjen är ett samarbete mellan Mora Vatten, tekniska kontoret i Orsa och miljö- och hälso-skyddskontoret och har pågått sedan i höstas.

Resultatet är en broschyr som ska skickas ut till alla hushåll i Mora och Orsa och ett utställningsmaterial som, bland annat, kommer att visas på skolor.

Materialet är framtaget med tanke på barn och ungdomar och kommer att användas i undervisningen.

-Det är lättare att lära barnen, säger Lars Mjöberg.

Konstnären Ylva Svensson, som har gjort illustrationerna, har tagit fasta på att barn och ungdomar ofta är mer miljömedvetna än vuxna.

-På bilderna är det ofta de unga som får berätta för de äldre, säger hon.

Materialet är lekfullt utformat och de hoppas att folk, unga och gamla, ska behålla och läsa broschyren, och naturligtvis följa alla råd.

-Det är utmärkt toalettlektyr, säger Susanne Wiberg.

Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om att vatten är viktigt. Dessutom innehåller den råd och tips som alla kan genomföra.

-Främst vill vi lyfta fram att det inte är krångligt att vara mer miljömedveten, säger Lars Mjöberg.

Gruppen som tagit fram materialet har gjort det väldigt allmänt och de välkomnar andra kommuner att använda det.

-Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet, säger Lars Mjöberg.

Kampanjen deltar också i en tävling. Det är paraplyorganisationen IWA, International Water Association, som har en PR-tävling.

-Vi deltar i två klasser, allmän presentation och skolinformation, berättar Laurel Wakeman.

Informationsmaterial från hela världen deltar och prisutdelning blir det i Beijing i september.

Det viktigaste är nu inte att vinna priser, utan att göra allmänheten medveten om vikten av vatten.

SOFIA HOLMSTRÖM

Mer läsning

Annons